7 Content Marketing Tips die je SEO Resultaten Verbeteren

Content marketing is een essentieel onderdeel voor je SEO. Maar hoe kun je met je content je SEO verbeteren? En hoe kun je met je content marketing traffic genereren naar je website?

Om je te helpen bij je content marketing en je content creatie inspanningen een boost te geven zijn hier 7 content marketing tips om je SEO prestaties te verbeteren.

Maar voor we van start gaan: wat houdt content marketing eigenlijk in?

WAT IS CONTENT MARKETING?

Er zijn talloze definities te vinden, maar laten we deze van The Content Marketing Institute gebruiken:

“Contentmarketing is een strategische marketingaanpak gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consequente content om een duidelijk omschreven publiek aan te trekken en te behouden – en, uiteindelijk, om winstgevende acties van klanten te stimuleren.

OK. Maar wat betekent dit?

We lichten er even een paar dingen uit:

Strategisch

Bij content marketing gaat het erom dat je een plan van aanpak hebt. Je gaat geen content maken alleen maar om content te maken. Je moet een strategie hebben die je met een bepaald doel uitvoert.

Waardevol & Relevant

Bij content marketing gaat het erom dat je content maakt voor je publiek. Als je geen waardevolle relevant content maakt klikken je lezers gelijk weg.

Je moet meteen de info geven waar mensen naar op zoek zijn anders gaan ze naar een andere site.

Consequent

Een blogartikel of een e-mailnieuwsbrief is slechts een blog of een e-mail. Je moet een hele reeks blogs of e-mails produceren. Een consequente stroom waardevolle content. Dan heb je een content marketing strategie!

Winstgevende acties van klanten

Bij content marketing gaat het er om dat je je klanten helpt met je content. Ga niet je producten of services promoten, maar zorg ervoor dat je publiek een goed gevoel aan jouw onderneming overhoudt.

Het kan dus even duren voordat je content marketing winstgevend is. Maar uiteindelijk gaat je content je lezers omzetten in klanten

 

Goed. Het is dus een hele uitdaging om een content marketing strategie op te zetten. Maar als je content eenmaal hoog in de zoekresultaten scoort zullen de website bezoekers toestromen.

Laten we de belangrijkste onderdelen bekijken die de SEO van je website verbeteren.

 

7 Content Marketing Tips die je SEO Verbeteren

 

Content Marketing is Klantgericht

Bij content marketing is het heel belangrijk dat je weet voor wie je content maakt. Waar is jouw publiek naar op zoek? Welke content helpt ze?

Mensen zitten op internet voor allerlei redenen; voor informatie, vermaak of inspiratie. Het is daarom belangrijk dat je weet waar jouw publiek behoefte aan heeft.

Wat wil jouw publiek weten of doen? Kom erachter waar ze behoefte aan hebben en stem daar je content productie op af.

Heb je al content? Kijk dan waar je de meeste reacties op krijgt. Zo zie je waar voor jouw onderneming kansen liggen en waar jouw klanten naar op zoek zijn.

Creëer Personas voor je content marketing, zodat je je content je publiek kunt afstemmen. Geef antwoord op vragen waar je lezers mee zitten. Op die manier los je problemen op en laat je gelijk je kennis zien. Laat zien dat je je lezers kunt helpen en win zo hun vertrouwen.

Stem je content creatie af op de wensen van je klanten en geef je content marketing een boost.

 

Maak Evergreen Content

Bij content marketing is het belangrijk dat je content lang houdbaar is. Mensen zijn niet altijd op zoek naar de laatste trends en blogs. Het komt heel vaak voor dat oudere blogs heel goed scoren in recente zoekresultaten.

Het is daarom belangrijk dat je content niet snel verouderd en het niet uitmaakt wanneer het gelezen wordt. Content waarvan het niet uitmaakt wanneer je het leest is evergreen content.

 

 

 

Wat is Evergreen Content?

Evergreen content is content die altijd relevant is voor jouw publiek.

 

Het is content die constant van waarde blijft voor je onderneming. Het maakt niet uit waar of wanneer het geplaatst is, het is voor de lezer altijd nuttige informatie.

Ja, natuurlijk kun je content produceren die inspringt op een actuele gebeurtenis en die voor een moment goed scoort. Maar om daar je hele content marketing strategie op af te stemmen is niet zo’n goed plan. Je bent dan de hele tijd bezig met hypes en trends die kortstondig interessant zijn. Hierdoor wordt de druk om steeds weer nieuwe content te maken erg hoog.

Het is fijner om content te creëren die langer meegaat, zodat je website ook na langere tijd nog bezoekers en klanten oplevert.

Maak evergreen content en je krijgt lange tijd na publicatie nog steeds website bezoekers die klanten kunnen worden.

 

Breng je Content onder de Aandacht

 

 

Content Marketing moet gepromoot worden. Je moet er reclame voor maken.

Je kunt niet een blog op je site publiceren en dan verwachten dan er lezers op af komen. Het gebeurt niet vanzelf. Je zult er wat voor moeten doen om je content bij je publiek onder de aandacht te krijgen.

Per dag worden er 2 miljoen blogs op internet gepubliceerd. Om met je content dan nog op te vallen, heeft het een steuntje in de rug nodig. Het is een content marketing feit dat je promotie moet doen voor je content.

 

 

 

Social media is natuurlijk dé plek om je content creatie inspanningen een boost te geven. Maar denk ook eens aan guest posting of om te betalen voor promotie op social of Google.

Een andere goede methode is om per e-mail je publiek van je laatste content op de hoogte te brengen. Je e-mail lijst bestaat uit mensen die geïnteresseerd zijn jouw merk en ze willen graag de laatste nieuwtjes weten.

 

Schrijf Pakkende Titels

Content marketing gaat natuurlijk om je content, als die goed is krijg je lezers. Maar wat is het eerste dat lezers zien? De titel.

Dus voordat mensen je content gaan lezen moet je ze eerst verleiden met een pakkende titel.

Waar moet je op letten bij het schrijven van een titel?

Je titel moet aanzetten tot klikken en lezen dus hij moet intrigerend zijn. En zoals hierboven ook al vermeld; ken je publiek. Schrijf titels die interessant en relevant zijn voor jouw lezers.

Doe je aan e-mail marketing voor een retail webshop en zijn je lezers op zoek naar koopjes? Zet de korting gelijk in de headline. Willen ze gratis verzending? Schrijf het op in de kop.

Hoe beter jij je publiek kent, hoe beter je daarop in kunt spelen bij het schrijven van je titels.

Schrijf pakkende koppen, zodat je lezers doorklikken!

Let er wel op dat je niet te spammy titels maakt anders zullen ze er juist niet op klikken.

En zorg ervoor dat de titel wel de lading van je content dekt. Je titel moet wel relevant zijn voor het onderwerp waarover je schrijft. Als je dat doet is de kans groot dat je lezers op de site blijven en doorlezen.

 

Gebruik Afbeeldingen

Goede content maakt gebruik van visuele elementen. Foto’s, Afbeeldingen, infographics; alles om je content visueel aantrekkelijker te maken.

Een blog met een enorme tekst kun je beter af en toe onderbreken met een visueel element. Niemand houdt ervan om zich door een muur van tekst te werken.

Infographics bijvoorbeeld worden 3x zoveel gedeeld op social media dan andere visuele content.

 

 

 

Wil je nu zelf een infographic maken, kijk dan eens bij deze gratis design tools: Canva, Venngage en PiktoChart.

Picture superiority effect

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen informatie beter onthouden wanneer dit met een afbeelding wordt getoond. Na 3 dagen weet je nog 65%, dit in tegenstelling tot het horen van informatie; dan onthoud je maar 10% van de info.

Voeg afbeeldingen toe aan je content, want het:

– is fijner om te lezen

– wordt beter onthouden

– is goed voor je social media strategie

Kortom; Maak je content aantrekkelijk door visuele elementen toe te voegen.

Succesvolle Content Marketing is Consequent

Hoe vaak moet je nieuwe content maken? Dat is dé vraag waar iedere content maker mee zit. Eigenlijk is hier geen simpel antwoord op te geven.

Het liefst zo vaak mogelijk, maar dan moet je wel kwaliteit kunnen leveren.

Het hangt helemaal af wat voor onderneming je hebt en wat voor middelen je tot je beschikking hebt.

Heb jij een team dat op regelmatige basis eersteklas content kan publiceren dan moet je dat doen. Maar heb je een klein bedrijf dan wordt het lastig om veel content te creëren.

Het is handig om een consequent schema aan te houden. Je kunt beter 1x per maand content maken en dit een jaar lang volhouden dan 3x per week voor één maand. Want dan houdt het snel op met content productie en het vasthouden van je publiek.

Vind een ritme waarbij je stelselmatig content kunt blijven maken, zodat je publiek weet wanneer het nieuwe content kan verwachten.

 

Content Marketing kost Tijd

Content marketing is een investering. Denk niet dat je na een paar blogs gelijk al reacties krijgt, duizenden nieuwsbrief inschrijvers en klanten.

Het kost tijd om een content marketing strategie te ontwikkelen, maar dit weegt zeker op tegen alle genomen moeite. Volgens Forbes is content marketing nog steeds de meest rendabele marketing strategie om uit te voeren. Ook op de lange termijn is content marketing de betrouwbaarste strategie.

Maar, hoe lang duurt het voordat content marketing werkt?

 

Het ligt eraan wat je wilt bereiken en wat je kunt investeren om op regelmatige basis content van top kwaliteit te produceren.

Als je een klein tot middelgroot bedrijf hebt, heb je niet de middelen om 5x per week geweldige content te creëren. Het gaat dan gewoon wat langer duren.

Sprk’d bijvoorbeeld zegt dat het 6 tot 9 maanden voordat je resultaat ziet. En Neil Patel zegt dat het wel een paar jaar kan duren voordat je resultaat ziet. Voor zijn eigen blog waar een enorm marketing team achter zit duurde het zo’n 1 ½ jaar, maar toen kreeg hij wel 400.000 website bezoekers per maand.

Neem dus de tijd voor je content marketing. En ga ervan uit dat je zo twee jaar verder bent voor je resultaten ziet.

Bloggen en content marketing zijn geweldig voor SEO, maar het kost tijd voor je website massaal wordt bezocht. En het duurt even voordat lezers klanten worden.

 

Heb jij nog een content marketing tip om SEO te verbeteren?

Deel dit:

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.