Hoe schrijf je een blog? Met deze 15 essentiële blog schrijftips

Zo schrijf je een goed blog dat wordt gelezen en gedeeld

 

Blogs schrijven is een geweldige manier om bezoekers naar je website te trekken.  Door informatie en tips te delen zullen lezers eerder naar je site komen en terugkeren. En zo zul je met het schrijven van een goed blog als dé deskundige gezien worden.

Naast dat bloggen van jou een autoriteit binnen jouw vakgebied maakt, is het schrijven van blogs ook goed voor SEO. Door regelmatig een blog te schrijven kom je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals DuckDuckGo, Bing, Yahoo enne…. hoe heet die andere zoekmachine ook alweer? Iets met Goo.

Dus, blogs maken is ook nog ‘ns goed voor zoekmachineoptimalisatie.

Ok, goed, mooi. Een succesvol blog schrijven dat wordt gelezen en gedeeld. Hoe doe je dat eigenlijk? In dit blog staan 15 essentiële schrijftips die van jouw blog een hit maken.

1. Doelgroep

Voor wie is je blog bedoeld? Welke mensen wil je bereiken?  Bepaal je doelgroep en stem daar je verhaal op af.

2. Onderwerp

Blog over een onderwerp dat past bij je website, bedrijf, onderneming, merk of organisatie.

En schrijf per blog over 1 onderwerp. Zo houd je het duidelijk en overzichtelijk voor jezelf én de lezer.

Wil je over meerdere onderwerpen schrijven? Dat kan. Maak er dan meerdere blogs van en verwijs naar de andere met een interne link.

3. Structuur

Begin je blog gelijk met de belangrijkste informatie. Zo weet de lezer direct waar het over gaat en of die er iets aan heeft. Geef daarna extra informatie en werk dit uit in de rest van je blog.

 

Eerst de belangrijkste content en daarna aanvullende informatie. Deze structuur komt uit de journalistiek en heet de ‘omgekeerde piramide’.

Afbeelding ‘inverted pyramid’ komt van Wikipedia.

4. Scannable

Maak je blog scannable. Je lezer zal je blog snel scannen en gelijk beslissen of ze er iets aan hebben.

Hoe maak je je blog scannable? Je maakt je tekst scannable door middel van:

  • Korte alinea’s

Gebruik korte stukken tekst. Je maakt je content beter leesbaar door het in korte overzichtelijke stukken te knippen. Vijf zinnen per alinea is een goede maatstaf om aan te houden.

  • Titels / koppen / subtitels

Gebruik duidelijke titels, subtitels en koppen in de tekst. Dit geeft je lezer houvast. Gebruik ook vragen. Zo kun je informatie uitwerken in het antwoord.

  • Bullets

Maak gebruik van bullets, opsommingstekens, nummering, symbolen.

5. Informatieve aantrekkelijke titels

Schrijf titels die de lading dekken én die lezers prikkelen om je blog te gaan lezen. Allebei? Ja, het liefst wel. In de titel moet in ieder geval staan waar je blog over gaat. Gaat het over het schrijven van blogs? Zorg er dan voor dat het in de titel van je blog staat. SEO technisch is het handig om dit aan het begin van je titel te zetten, maar als dit een rare constructie oplevert kun je beter gewoon een leesbare titel gebruiken.

 

Denk hieraan als je schrijft:

Zoekmachines lezen je blog niet. Ze crawlen alleen maar je website. Search engines gaan geen contact met je opnemen. Echte bestaande levende mensen doen dat.

6. Actieve schrijfstijl

Gebruik een actieve schrijfstijl. Een actieve schrijfstijl maakt je blog krachtiger en duidelijker.

Voorbeeld van een actieve zin: Ik stel een actieve schrijfstijl voor.

Voorbeeld van een inactieve zin: Een actieve schrijfstijl wordt door mij voorgesteld.

7. Korte zinnen

Schrijf korte zinnen. Als je een lange zin hebt geschreven, kijk dan of je er niet twee zinnen van kunt maken.

Heb je een lange zin geschreven? Maak er dan twee zinnen van.

En het is ok om een zin te beginnen met:

  • en
  • maar
  • of

Als het je zin duidelijk en beknopt maakt → doen!

8. Keywords

Gebruik woorden die je doelgroep gebruikt. En gebruik keywords. Zo optimaliseer je jouw content en zullen zoekmachines je blog beter vinden. Ook je lezers zien door trefwoorden gelijk waar de tekst over gaat. Maak Keywords vet en/of groot en/of geef ze een kleurtje, zodat ze opvallen.

9. Correct Nederlands

Controleer je blog op spelfouten. Gooi het door de spelling- en grammaticacontrole.  Als iemand anders je artikel na wil lezen is dat helemaal geweldig. Maar wat je ook kunt doen, is dat je je blog even een dag laat liggen. Vaak lees je het dan met een frisse blik en zie je wat eraan schort. Verbeter onvolkomenheden en schrap alles wat overbodig is.

Tip van Karl Ove Knausgard – Word niet verliefd op je eigen tekst.

Bron: schrijvenonline.org

Karl Ove Knausgård

10. Visuals

Gebruik afbeeldingen, images, grafieken, video’s, multimedia. Alles wat je blog visueel prettiger maakt. Let er wel op dat de visual een toevoeging is. Je kunt een foto van een kat toevoegen, maar als het artikel over het schrijven van blogs gaat is het irrelevant.

11. Interne/externe links naar andere blogs

Verwijs naar blogs op je eigen website, zodat je interne links creëert. Zo hou je de lezer op je website en het is goed voor SEO. Maar je kunt ook naar blogs op andere websites verwijzen. Zo laat je zien dat je je hebt verdiept in de materie en dat je niet bang bent dat lezers andere sites gaan.

 

Wil je meer weten over het schrijven voor het web?

Lees dan dit van Jakob Nielsen – How users read on the web.

Waarschuwing! Dit is een externe link. Als je erop klikt verlaat je deze site! Dus denk goed na voordat je erop klikt.  Nee, grapje. Doe wat je wilt en klik op de externe link. Maar kom daarna weer terug!

12. Call To Action

Zet een Call to action (CTA) in je blog. Wat wil je dat de lezer doet? Moet je lezer contact met je opnemen? Spoor ze aan.

Vermijd bij een CTA woorden als wellicht, misschien, eventueel. Dit komt wellicht misschien eventueel een beetje weifelend over.

Wil je meer info? Neem gewoon CONTACT op!

13. Reacties

Vraag om reacties aan het eind van je blog. Zo krijg je feedback en betrek je lezers bij je blog. Maak een link met je publiek. De reacties geven je waardevolle informatie over de wensen van je doelgroep.

14. Regelmatig bloggen

Schrijf en publiceer regelmatig een blog. Als je vaak goede blogs op je website zet dan zullen mensen eerder terugkeren.

Zet een content strategie op, zodat je weet wanneer je een blog moet publiceren. En maak een haalbare planning waaraan je je kunt houden.

Heb je geen tijd om iedere week een blog te schrijven? Maak dan een ander schema of huur een tekstschrijver in.

Inspiratie

Vind je het moeilijk om onderwerpen te vinden? Of vind je het sowieso lastig om te schrijven? Kijk naar andere websites, naar andere blogs. Kijk wat je er goed aan vindt en wat je er minder goed aan vindt. Ga niet schaamteloos kopiëren, maar gebruik het ter inspiratie voor je eigen blog.

15. Social Media

Deel je blog via social media. Dit punt is niet echt een schrijftip, maar wel een hele belangrijke. Je wilt dat je blog gelezen wordt toch? Dan moet je je blog promoten.

Zorg ervoor dat je werk gezien wordt. Als mensen niet weten dat je een nieuwe blog hebt geschreven kunnen ze het ook niet lezen. Zo eenvoudig is het. Lees ook Social Media Strategie in 9 stappen

En zorg ervoor dat je blog gedeeld kan worden. Gebruik share buttons op je website.

Hou ik me altijd perfect aan mijn eigen regels bij het schrijven van een blog? Nee, niet echt. Huh? Je schrijft een hele blog vol met schrijfwetten en dan lap je die vervolgens aan je laars? Ja nou, je moet de tips meer zien als een handige checklist bij het schrijven van je blog.

Veel blogplezier!

Mis je hierboven een tip voor het schrijven van een blog? Laat het weten en schrijf een reactie.

Deel dit:

9 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.