Voor zover ik weet kun je maar één keer een eerste indruk maken. Dus als je bedrijf op social media de plank totaal misslaat, omdat het maar wat aanrommelt dan is de kans groot dat de eerste indruk niet goed is.

Resultaat? Geen goede ervaring. Teleurgestelde mensen die jouw bedrijf geen warm hart toedragen en naar de concurrent gaan die wel de tijd heeft genomen om een social media strategie op te zetten.

Je kunt het wel vergeten als je niet over je social media strategie hebt nagedacht. Het is zonde om veel tijd en energie te steken in je website om vervolgens maar wat aan te knoeien met je social media beleid.

Naast je digitale visitekaartje, je website, is het verstandig om de rest van je online presentatie ook op orde te hebben.

In het huidige klimaat waarin iedereen op internet even nagaat hoe een organisatie zich online profileert, kun je maar beter een goede social media strategie hebben wil je een goede indruk maken.

Overtuigd van het belang van een social media strategie? Lees dan verder en loop de negen stappen af waar je aandacht aan moet besteden.

Check en vink alle punten van het stappenplan af. Je bent 9 stappen verwijderd van een succesvolle social media strategie.

Wat is een social media strategie? Een social media strategie beschrijft hoe en waarom je social media gaat inzetten. Daarbij formuleer je doelen om je ROI (Return On Investment) te kunnen meten.

 

Stap 1. Waar staat je bedrijf voor?

Wat wil je bereiken met je bedrijf? Wat is de missie en visie? Als je weet waar je bedrijf voor staat en wat je ermee wilt bereiken dan kun je dit ook makkelijker in je social media strategie verwerken.

Beschrijf in één zin wat het doel van je bedrijf is.

En dan niet een zin die vier reguliere pagina’s in beslag neemt. Nee, een hele simpele zin die in keer duidelijk maakt waar je bedrijf voor staat.

Mission statement

Om het heel simpel te stellen:

waar je organisatie voor staat is de missie van je bedrijf.

Een missie geeft aan waar de mensen uit de organisatie voor staan, wat zijn de waarden en hun identiteit.

Vaak heeft het jaren geduurd om deze te bepalen en worden ze niet snel veranderd. Ze zijn min of meer tijdloos.

De visie van je bedrijf is waar je bedrijf voor gaat.

De visie is een beschrijving gericht op de toekomst en wat je bedrijf / organisatie wil bereiken op de middellange of lange termijn.

Wat kan het bedrijf doen, zodat de toekomstdroom kan uitkomen?  Of hoe kan de organisatie de toekomst beïnvloeden om succes te hebben?

Aangezien een visie gaat over doelen die in de toekomst liggen en je onderweg je doelen soms moet bijstellen omdat je niet overal rekening mee kan houden, wordt de visie wel eens bijgesteld.

Hieronder een beknopt overzicht met de verschillen tussen missie en visie.

MissieVisie
Waar staan we voor?Waar gaan we voor?
TijdloosBepaalde periode
Blik door het verleden bepaaldBlik gericht op de toekomst
OrganisatiegerichtMarktgericht
Wie zijn we?Wat willen we doen, wat kunnen we betekenen/beïnvloeden?

 

Stap 2. Social media plan

Als het duidelijk is waar je bedrijf voor staat en waar je organisatie voor gaat dan kun je dit verwerken in je social media plan.

Je kunt wel op pad gaan zonder plan of idee en je laten verrassen door wat er onderweg op je pad komt, maar het is verstandiger om wat voorbereidingen te treffen.

Je gaat immers ook niet de jungle in zonder de juiste inentingen, zonder water en eten, zonder je Zwitserse militaire overlevingsmes onder het motto: ah ja, wat kan er nou helemaal gebeuren? Ik zie wel wat er gebeurt. Nee, je plant je reis, doet research, trekt geschikt schoeisel en kleding aan, neemt een boterham met pindakaas mee en pas als je aan je moeder hebt beloofd dat je voorzichtig zult zijn ga je op reis.

Waar het dus op neer komt: je kunt niet verwachten je social media doelen te bereiken zonder social media plan.

Wat houdt een social media plan in?

Een social media marketing plan moet kort omvatten wat je van plan bent te doen en hoopt te bereiken voor jouw bedrijf met het gebruik van sociale media.

Er moet instaan waar je bedrijf nu staat (je accounts) op de sociale media platformen, doelstellingen voor waar je wilt dat ze in de nabije toekomst zijn, en alle tools die je wilt gebruiken om er te komen.

Hieronder volgen alle punten waar je op moet letten bij het maken van een social media plan:

• Stel social media doelstellingen op

• Breng je social media status in beeld

• Maak of verbeter je sociale media accounts

• Doe social media inspiratie op van marktleiders, concurrenten en klanten

• Ontwikkel een content strategie en stel een social media kalender op

• Gebruik tools, evalueer voortgang en pas je social media plan/strategie/doelstellingen aan

 

Stap 3. Social Media Doelstellingen

Wat wil je bereiken met social media? Wat zijn je doelstellingen?

Om je doelstellingen en KPI’s te bepalen (Kritieke Prestatie Indicatoren of Key Performance Indicators) is het het eenvoudigst om een paar concrete doelstellingen op te stellen die meetbaar zijn in aantallen of procenten.

Gebruik hiervoor de SMART methode. Ja, het is natuurlijk een enorme dooddoener door te zeggen laten we het SMART maken, maar ja….. als het helpt om een doelstelling te formuleren, wie zijn wij dan om het anders te doen.

SMART

Waar staat dat ook alweer voor? Het is een acroniem en staat voor:

Specifiek – Is de doelstelling eenduidig?

Meetbaar – Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?

Acceptabel – Is deze acceptabel voor de doelgroep en/of het management?

Realistisch – Is het doel haalbaar?

Tijdsgebonden – Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Dus als we het SMART principe loslaten op onze social media strategie dan zou je de volgende doelstellingen kunnen hanteren:

• Aantal bezoekers naar je website verhogen → het aantal clicks naar de website vermeerderen. Je kunt dit bijvoorbeeld met Google Analytics meten.

• Aantal volgers doen toenemen → Kijk naar het aantal volgers voordat je aan de social media strategie begint en bekijk het aantal na, bijvoorbeeld, een half jaar.

• Share → aantal shares verhogen

• SEO → zoekmachine optimalisatie, hoger in de zoekresultaten, van bijvoorbeeld Google, komen door de aanwezigheid op social media.

• Interactie → het aantal gesprekken, dialogen, communicatie vergroten op social media kanalen.

Kijk voordat je begint met je social media strategie naar het aantal bezoekers van je website, aantal volgers, ranking binnen de zoekresultaten of het aantal interacties en bekijk het aantal na een bepaalde periode, bijvoorbeeld een half jaar.

En realiseer je dat de doelstellingen bijgesteld mogen worden tijdens het proces. Je hebt een doel voor ogen, maar als gaandeweg duidelijk wordt dat de koers het beste aangepast kan worden om een ander acceptabel en realiseerbaar doel te bereiken dan kun je dat het beste doen.

Wil je meer weten over SEO? Bekijk dan dit artikel even:

SEO tips – Hoe verbeter ik de vindbaarheid van mijn website?

 

 

 

Stap 4. Social Media Doelgroep

·         Wie is je doelgroep?

Wanneer je de doelstellingen voor je social media strategie hebt opgesteld, is het natuurlijk belangrijk wie je wilt bereiken. Bedenk wie je ideale social media publiek is en hoe je dit in je social media strategie kunt verwerken. Wie is je doelgroep, je publiek?

Het kan ook helpen om personas te creëren, zodat je kunt inspelen op de specifieke behoeftes van je klanten. Het voordeel van een persona is ook dat je een beeld hebt van je klant, het is echt een stuk makkelijker met een al dan niet ‘fictief’ figuur te communiceren dan met levenloos object.

·         Wat wil je doelgroep?

Bedenk wat je doelgroep wil en hoe jouw bedrijf ze daarbij kan helpen. Tegen welke problemen loopt jouw publiek aan? Of welke behoeftes hebben ze waar jij de oplossing voor hebt. Bedenk ook waar je jouw klanten in de toekomst mee van dienst kan zijn. Anticipeer op eventuele problemen die zich voor kunnen doen en bewijs hiermee dat jouw bedrijf echt van waarde is. Bewijs dat jij ze echt helpt, beter dan andere bedrijven.

·         Waar zit de doelgroep?

Ga na waar je publiek zich bevindt, op welke social media kanalen zitten ze? Zullen ze op Twitter zitten, LinkedIn of Facebook? Achterhaal waar jouw publiek naartoe gaat voor informatie. Onderzoek waar jouw klanten zich laat informeren. Als je dit weet is het makkelijker om daar op in te spelen om ze te bereiken met je boodschap.

·         Hoe communiceer je met je publiek?

Stem je boodschap af op het social media kanaal. Bedenk wat de ‘tone of voice’ is van je bedrijf. De ‘stem’ van jouw merk is een belangrijk marketing middel, het bepaald hoe jouw organisatie wordt waargenomen. Het is de toon die bepaald hoe je bedrijf zich op social media profileert, het werkt door in alle content. En wat betreft de tone of voice van je merk op social media; op Twitter zul je een andere toon moeten hanteren dan op LinkedIn. Maak je content op maat naar de wensen van je publiek.

 

Stap 5. Contentstrategie 

Met alle content die je plaatst; hou voor ogen waar je publiek behoefte aan heeft.

Wat is interessant, informatief of leuk voor jouw publiek?

Bedenk welke boodschap je wilt overbrengen. Hoe zal je boodschap overkomen en draagt het bij aan het beeld dat je wilt uitstralen?

Denk eraan dat jouw product of dienst iets toevoegt. Het moet iets zijn waar jouw publiek op zit te wachten.

Wat wil je dat jouw publiek doet als ze jouw boodschap zien?

Je wilt dat ze een goed gevoel krijgen bij jouw product, bij jouw bedrijf. Als ze blij worden van jouw boodschap zullen ze eerder overgaan tot actie.

Check wat je uitgangspunt ook al weer was (je social media doelstellingen).

Wil je meer traffic naar je website genereren, het aantal volgers laten toenemen, het aantal shares verhogen of de interactie met je publiek verhogen?

Tip: hou bij het plaatsen van content altijd rekening met je publiek. Post wat je publiek wil, niet wat jij zelf wil. Plaats informatie die je volgers willen, dring geen boodschap op vanuit je organisatie, dit zal contraproductief werken.

Benieuwd hoe je goede content schrijft? Lees er alles over in Hoe schrijf je een blog? 15 essentiële blog schrijftips

 

Stap 6. Doe social media inspiratie op van marktleiders, concurrenten en klanten

Het is natuurlijk lastig om altijd maar iets origineels en onweerstaanbaar leuks te verzinnen, dus om te voorkomen dat je helemaal niets meer post op social media, kijk naar wat je concurrenten doen.

Kijk naar bedrijven die jij zelf leuk vindt om te volgen omdat ze steeds weer met iets komen waar jij blij van wordt. Gebruik dit als inspiratie.

Ga niet gedachteloos nadoen wat anderen doen. Je kunt schaamteloos gaan kopiëren, maar het zal zich tegen je gaan keren. Niemand zit te wachten op imitator, een onoriginele na-aper.

En kijk naar wat je klanten waarderen. Wat vindt je publiek interessant? Wat doet hun hartje sneller kloppen? Wat vinden zij goede content?

Goede content leidt tot blije volgers en blije volgers leidt (hoogstwaarschijnlijk) tot het eerder gebruik maken van jouw diensten of het aanschaffen van jouw producten.

Dat is het idee achter je content strategie.

Wanneer je afbeeldingen gaat plaatsen op social media is het wel handig om de juiste afmetingen te gebruiken. Check de juiste beeldformaten in dit artikel: Social Media: de perfecte beeldformaten

 

Stap 7. Contentkalender

Het is zeer aan te raden om een content kalender te maken. Het geeft je overzicht over je social media en dit geeft je weer inzicht om je content te verbeteren.

Maak een content kalender

Maak een schema wanneer je je content wil plaatsen. Het is dan ook makkelijker als er meerdere mensen content moeten posten. Zo kan iedereen gelijk zien wanneer wat waar gepubliceerd moet worden.

Je hoeft het niet heel ingewikkeld te maken; je kunt gewoon een overzichtelijke kalender maken in een Excel bestandje. Of een spreadsheet maken in Google docs, zodat meerdere mensen er online bij kunnen en er niet verschillende versies rond gemaild worden en gebruikt worden.

Maak een realistisch schema

Je kunt wel iedere dag content willen plaatsen, maar als je daar simpelweg de tijd en middelen niet voor hebt houdt het snel op met je content kalender.

Hou ook in je achterhoofd dat je niet content gaat plaatsen alleen maar om content te kunnen posten. Je kunt beter voor kwaliteit gaan dan voor kwantiteit.

Vraag je altijd af: heeft mijn publiek iets aan deze content?

 

Stap 8. Tools voor social media

Er zijn ontzettend veel tools voor social media. Bedenk eerst goed wat je wilt bereiken door gebruik maken van een tool en ga dan op pad om een geschikte te vinden.

In een blog op Hootsuite geven ze de volgende richtlijnen over hoe vaak je het beste iets kan posten op de verschillende social media kanalen.

• Facebook: 1-3 keer per dag

• Instagram: 1 keer per dag

• Twitter: 8-24 keer per dag

• Google+: 1 keer per dag

• Pinterest: 4-10 keer per dag

Hootsuite geeft er wel de waarschuwing bij dat er niet een aantal is dat gegarandeerd het beste is. Het aantal hangt, uiteraard, af van verscheidene factoren. Je moet hierbij denken aan de content die je plaatst, je publiek en hoe je publiek reageert op je posts.

Wil je het hele artikel van Hootsuite lezen? Klik dan hier.

Tip

Let erop dat je niet een tool gaat gebruiken alleen maar om content te posten. Je gaat dan voorbij aan het ‘sociale’ gebeuren, zo ga je namelijk totaal geen interactie aan en maak je geen contact met je publiek.

Ok! Hieronder staat slechts een kleine selectie uit de berg beschikbare social media tools die je kunt gebruiken. En nee, geen uitleg erbij over de voor dan wel nadelen van alle tools. Daar zul je zelf achter moeten komen.

Gratis social media tools:

Social Media Tool die deels gratis is en deels geld kost:

Social Media Tools die geld kosten:

Mocht je Obi4wan gebruiken dan ben ik benieuwd naar je mening. Laat een reactie achter onder dit artikel als je wilt. En nee, ik heb geen aandelen of andere belangen in Obi4wan. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Alvast bedankt!

 

Stap 9. Resultaat / ROI van de social media strategie

Het belangrijkste van je social media strategie is dat alle tijd, energie, bloed, zweet en tranen iets opleverd.

Wat is het resultaat? Hiervoor gaan we terug naar de social media doelstellingen, de KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren), die we eerder hebben geformuleerd en die we meetbaar hebben gemaakt met behulp van het SMART principe.

Wat levert de social media strategie op? Of: wat is de ROI (Return On Investment)?

Mocht het nu zo zijn dat de doelstellingen niet gehaald zijn, gooi dan niet gelijk je hele strategie overboord. Wacht even met het sluiten je bedrijf en ga niet gelijk in een kartonnen doos onder een brug wonen. Nee, stel de doelstellingen bij. Ga niet bij de pakken neerzitten. Pas gewoon de doelen aan. Het is helemaal niet erg als het niet allemaal gehaald is.

De doelstellingen kun je ook als richtlijnen zien die aangeven waar je heen wilt met je bedrijf op social media gebied.

 

En de allerbelangrijkste tip heb ik voor het laatst bewaard: zorg ervoor dat je plezier hebt!

Bekijk ook deze infographic. Superhandig en overzichtelijk als je een social media strategie gaat maken. Social Media Strategie Infographic

Deel dit:

6 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.