Een blog is dé manier om nieuwe content te creëren, maar dan is het wel handig om de meest gemaakte blog fouten NIET te maken.

Natuurlijk kun je een vergissing maken in alle hectiek van het bloggen. Daarom heb je checklists voor je blog planning en heb je een paar essentiële regels waar je je aan vast kunt houden.

En hiernaast kun je je ook helemaal verdiepen in social media strategieën en SEO voor je blog, maar als je niet oppast heb je je content creatie inspanningen zo om zeep geholpen.

Daarom hieronder een lijst met blog moordenaars om uit de weg te gaan. Om er voor te zorgen dat je blog wordt gelezen, gewaardeerd en gedeeld.

De 6 grootste blog fouten die je maar beter kunt voorkomen.

 

1. Alleen maar tekst gebruiken

Een blog met alleen maar tekst, zonder afbeeldingen, is zeer, zéér saai. Foto’s, grafieken, infographics, video’s, gif’s helpen je content sterker te maken en te verduidelijken.

Een artikel zonder afbeeldingen zal snel als één grote woordenbrij overkomen en daardoor zullen lezers afhaken.

Stel je een reisblog voor waarbij geen enkele foto van een stad, strand of land wordt getoond. Of een kookblog dat geen foto’s van eten laat zien. Dat wil toch niemand lezen.

Gebruik visuele content in je blog

Natuurlijk moet je schrijven om te bloggen, maar als 90% van de informatie naar het brein/de hersenen visueel is lijkt het logisch om afbeeldingen te gebruiken.

Geef je lezers ook iets om naar te kijken. Tekst is belangrijk, maar je blog wordt gek genoeg leesbaarder met afbeeldingen.

Zorgvuldig uitgekozen leestip:

Gratis te gebruiken stockfoto’s

2. Niet regelmatig blogs publiceren

Een trouwe groep lezers voor je blog krijgen is hard werken. Eén van de sleutels naar succes is met vaste regelmaat een blog online zetten.

Bedenk vooraf een haalbaar schema, want als lezers ervan uitgaan dat je iedere week blogt en je publiceert een paar keer niets zullen ze afhaken. Ze zullen ervan uitgaan dat je bent gestopt met bloggen of erger… dat je bent overleden.

Zorg er voor dat je een realistisch publicatieschema opzet. Dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn de meest gangbare schema’s.

En; hou vol met bloggen! Je zult niet gelijk na een paar blogs duizenden volgers hebben. Het is een kwestie van volhouden en op vaste tijden een killerblog afleveren.

Een goede manier om stelselmatig te bloggen, is om een contentkalender te maken. Deze kun je van tevoren invullen en zo kun je ook voor afwisseling in de onderwerpen zorgen waarover je blogt.

 

3. Geen sociale media gebruiken om je blog te promoten

Social media is er en gaat niet meer weg. Mensen brengen heel veel tijd door op social media en dat is de afgelopen jaren alleen maar meer geworden.

Maak dus gebruik van social media, want als je dit niet doet loop je lezers, klanten en omzet mis.

Plaats je blog op social media kanalen waar je lezers zijn en maak het mogelijk om je blog gemakkelijk te delen. Maak knoppen zodat lezers je blog via social media met hun netwerk kunnen delen.

Voordat je nu als een gek je blog op allerlei platformen gaat zetten, bedenk wat je wilt bereiken en zet een social media strategie.

 

4. Geen aandacht schenken aan de titels van je blog

Je hebt veel tijd en energie gestoken in het maken van je blog en dan raffel je het af met een saaie titel? Nee, dat moet je dus niet doen. Steek in de titel van je blog bijna net zoveel tijd en energie als voor je hele blog.

De titel is het eerste wat gelezen wordt, verleidt daarom je lezers om te klikken en je blog te lezen.


Als jij geen aandacht schenkt aan de titels bij je #blog, schenken lezers geen aandacht aan jouw #content. #ContentMarketing

click to tweet


Maak mensen nieuwsgierig naar je blog en schrijf een pakkende, intrigerende, informatieve, lekkere en spraakmakende titel.

 

5. Te lange paragrafen

Lange paragrafen zijn blogfouten die je écht niet moet maken. Niemand zal de tijd nemen om onoverzichtelijke lange paragrafen te lezen.

Lezers zien een enorme lap tekst en haken af. Ze zijn op zoek naar informatie en die willen ze nu, zo snel en eenvoudig mogelijk.

Je moet je blog zo schrijven, zodat deze lekker wegleest. Maak korte paragrafen van zo’n 300 woorden en gebruik tussenkoppen.

Geef lezers aanknopingspunten in de tekst. Dit geeft ze aanwijzingen en maakt het makkelijker om het artikel te scannen.

Over scannen gesproken…maak gebruik van:

• bullets

• opsommingstekens

• nummering

• symbolen

Alles om je blog overzichtelijk te maken.

 

6. Alleen voor jezelf bloggen

Mensen zijn naar je blog gekomen omdat ze op zoek zijn naar informatie. Ze willen een antwoord op iets en als dat ook nog eens leuk geschreven is, is dat helemaal geweldig.

Niets is zo storend om op een blog te komen waar alleen maar wordt geblogd over een bedrijf of persoon zelf.

Schaamteloze zelfpromotie wordt niet gepikt door lezers. Je moet ze iets van waarde geven.

Zelfs beroemde artiesten met miljoenen volgers moeten iets (van zichzelf) geven. Het is geven, geven en nog eens geven.

 

Over naar jou

Dit waren ze; de 6 meest gemaakte fouten die je beter niet kunt maken bij het bloggen.

Doe er je voordeel mee en hopelijk heb je nooit één van deze vergissingen gemaakt.

Heb jij wel eens een schaamtevolle blunder bij het bloggen gemaakt en durf je die te delen?

Schrijf het op bij de reacties. Of stuur een mailtje. Je geheim zal niet op internet gedeeld worden. Beloofd.

Deel dit:

2 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.