Content marketing is een geweldige manier om beter gevonden te worden, maar dan moet je wel op de hoogte zijn van de nieuwste SEO methoden om ervoor te zorgen dat je geweldige content hoog scoort in de zoekresultaten van zoekmachines.

Daarom moet je weten hoe zoekmachines je content beoordelen. Lever je waardevolle relevante informatie? Geeft jouw content antwoorden op vragen die mensen zoeken via search engines?

Je zult jezelf sterke SEO gewoontes en SEO manieren moeten aanleren, zodat je content beter gevonden wordt en je lezers naar je site krijgt.

Daarom:

Een checklist met 5 onmisbare SEO methoden voor je content marketing om gevonden te worden.

 

Maar eerst nog even dit voor de duidelijkheid;

Wat is SEO Content Marketing eigenlijk?

Volgens Wikipedia is Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimalization of SEO):

“Het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en).”

Tsja.

Waar het op neerkomt is dat je met zoekmachine optimalisatie (SEO) van alles doet om je online content te verbeteren, zodat een zoekmachine het beloont door het bovenaan de zoekresultaten te zetten bij bepaalde zoekwoorden.

En de Wikipedia definitie van contentmarketing:

“Alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid.”

Volgens Michael Brenner gaat content marketing over het aantrekken van publiek naar een ervaring (of ‘bestemming’) die je bezit, bouwt en optimaliseert om jouw marketingdoelen te bereiken.

SEO en content marketing zijn dus niet hetzelfde. Content maak je voor je publiek en om ervoor te zorgen dat je content gevonden wordt zul je sterke SEO methoden moeten toepassen.

Daarom in dit blog een SEO checklist om je content marketing inspanningen een boost te geven en om gevonden te worden.

 

Verbeter je content marketing en maak je content vindbaar voor je lezers via zoekmachines

 

1. Focus op je publiek

Content creëer je voor je lezers. Onthoud dit goed. Het is de bedoeling dat je je publiek waardevolle informatie geeft.

Je content moet mensen informeren, helpen, inspireren, leuk zijn.

Veel bedrijven gebruiken content marketing om meer te kunnen verkopen. Dit is niet de bedoeling. Content marketing is niet bedoeld om alleen maar reclame voor je bedrijf te maken.

Het gaat erom dat je iets creëert waar over gesproken wordt. Content die iets toevoegt en waardevol is. Maak dus wat de moeite waard is… voor je publiek.

Hoe maak je waardevolle content?

Om content te maken waar je lezers op zitten te wachten kun je je beter richten op een specifiek publiek. Wat voor mensen zijn het? Wat voor problemen ervaren ze? Welke informatie zoeken ze en waar?

Om de juiste content voor jouw publiek te maken is het goed om Personas te ontwikkelen.

Als je eenmaal goede personas hebt ben je al een heel eind op weg om content te creëren waar je ideale klant behoefte aan heeft. Content die antwoord geeft op vragen.

 

2. Schrijf zoals je praat

De manier waarop je je content opschrijft kan een wereld van verschil maken. Seth Godin, marketing legende volgens Contently, vindt het een simpele manier om je beter uit te kunnen drukken als je schrijft zoals spreekt.

“I don’t have a secret. I just write like I talk.”

Hé, als Seth Godin dat zegt wie zijn wij dan om het anders te doen?

Hier moet wel worden opgemerkt dat als je schrijft zoals je praat, je dat geen vrijbrief geeft  om slechte blogs te schrijven of om alle schrijfregels overboord te gooien.

Bij dit alles gaat het erom dat je op een natuurlijke manier schrijft. En bekijk voordat je iets online slingert ook even hoe je content eruit ziet op een klein schermpje van een smartphone.

Tegenwoordig is het zaak dat je Mobile First met je content marketing denkt , want dan kom je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines (Google dus).

Waar het op neerkomt, is dat je lekker weg te lezen content schrijft die antwoord geeft op vragen waar jouw lezers naar op zoek zijn. Hoe meer mensen je content goed vinden, hoe hoger je in de zoekresultaten zult komen. Zoekmachines zullen je content als waardevol beschouwen, omdat je antwoord geeft op specifieke problemen.

Zo simpel is het.

 

3. Design je content op leesbaarheid

Readability, daar hebben we het hier over. Bij readable writing moet je aandacht geven aan de schrijfstijl én de lay-out, zodat je website beter gevonden wordt en meer leads krijgt.

Goede schrijfstijl

Tja, wat is een readable stijl? Yoast meldt een paar zinnige dingen over hoe je leesbaar schrijft voor het web. Ze geven de volgende 5 schrijftips om je blogs te verbeteren:

  1. Duidelijke korte paragrafen.
  2. Korte zinnen.
  3. Geen moeilijke woorden gebruiken
  4. Overgangswoorden gebruiken
  5. De 4 bovenstaande tips mixen

Als je de plug-in van Yoast voor je WordPress site hebt geïnstalleerd dan zie je gelijk waar je op moet letten. Hieronder kun je zien dat hun eigen blogs natuurlijk tip top in orde zijn wat betreft readability.

De tips van Yoast gaan over schrijven, maar zoals Neil Patel terecht opmerkt moet je bij readabilty ook letten op design.

 

Goede lay-out van je content

Waar moet je dan opletten bij de opmaak? Je moet gewoon even goed opletten bij de koppen. Maak op de juiste manier gebruik van de headers; H1, H2 en H3.

De headlines breken je content op in makkelijk te scannen stukjes. Zo wordt het overzichtelijk en scannable voor je lezers.

Onderzoek van Nielsen toont aan dat maar 16% woord voor woord leest en dat 79% scant.

Maak daarom een scannable lay out. Denk hierbij aan:

Keywords die uit de tekst springen (geaccentueerd zijn)

• Subtitels (H2, H3) die kleiner zijn dan de hoofdtitel (H1)

• Opsommingstekens

 

4. Gebruik online inspiratiebronnen voor je content

Content creëren voor je content marketing kan soms lastig zijn.

En zie maar eens originele opwindende content te produceren die opvalt. Zeker als je bedenkt dat 70% van de content marketeers verwacht dat ze nog meer content gaan maken dan het jaar ervoor.

De competitie is dus enorm, maar als je je nu concentreert op het maken van waardevolle content dan zul je meer leads genereren. En je kunt je concurrentie ook zien als inspiratiebronnen in plaats van als bedreigingen.

Kijk wat je rivalen goed doen en leer van wat ze beter zouden kunnen doen. Ga hun content niet klakkeloos kopiëren, maar geef er je eigen draai aan.

Wat maakt jouw bedrijf uniek en voer dat door in je content marketing.

Howel….het is vaak niet eens je content marketing die de meeste bezoekers en social media shares genereert, maar hoe de kop boven je content is.

Daarom over naar de laatste content marketing methode om beter gevonden te worden;

 

 5. Schrijf pakkende koppen

Verleidelijke titels schrijven die uitnodigen om op te klikken. Ja, dat is natuurlijk een dooddoener van jewelste; schrijf onweerstaanbare koppen, maar het moet wel genoemd worden.

Een goede kop is de basis van een goede content marketing strategie.

Er worden per dag meer dan 2 miljoen blogs gepubliceerd dus hoe ga je nog opvallen tussen deze berg aan informatie?

Door in ieder geval aandacht te schenken aan een intrigerende titel. Als je de tijd neemt om je titels te verbeteren is de kans groot dat je content meer page views krijgt, je social media shares omhoog gaan en je conversies toenemen.

Besteed dus de nodige energie aan de koppen bij je content, want het is zoals Brian Clark, oprichter van Copyblogger, zegt:

“A poor headline will render your article invisible.”

Oftewel: “Een slechte kop maakt je content onzichtbaar.”

OK. Hoe ga je opvallen met een geweldige kop die nieuwsgierig maakt?

Door de volgende tips toe te passen:

 

a) Gebruik oneven nummers

Content Marketing Institute zegt dat het gebruik van oneven nummers in de headline 20% meer click-through-rate geeft dan even nummers.

 

b) Gebruik power woorden / bijvoeglijk naamwoorden

Krachttermen, power words, hoe je het ook wilt noemen, je kunt de kop bij je content er overtuigender mee maken. Voorbeelden van krachtwoorden zijn: geweldig, krachtig, machtig, fantastisch, sterk, efficiënt, essentieel, onmisbaar.

 

Voordat je nu gelijk je kop bij je content publiceert, kun je ook nog ’s op bijvoorbeeld Buzzsumo kijken.

Op Buzzsumo kun je kijken welke kop en dus welke content de meeste social media shares heeft gekregen.

Omdat je waarschijnlijk Nederlandstalige content wilt analyseren moet je aan de linkerkant even naar beneden scrollen dan zie je daar Language staan. Vul daar Dutch in en weg ben je.

De eerste 5 zoekopdrachten zijn gratis en daarna willen ze graag geld zien voor hun service.

 

Nou, dit waren ze; de 5 content marketing methoden om beter gevonden te worden en je SEO te verbeteren. Het blijft natuurlijk lastig om op de hoogte te blijven van de allerlaatste SEO gebeurtenissen, maar pas deze toe en je bent al goed op weg.

Veel succes! Zet een goede content marketing strategie op en ontwikkel een content kalender. Hou je aan je plan, heb geduld en je content zal gevonden en gedeeld worden.

 

Heb jij nog geweldige content marketing methoden om gevonden te worden door zoekmachines? Laat het weten en schrijf het bij de comments.

Afbeelding in header via Pixabay. Afbeelding Albert Einstein via Wikimedia.

Deel dit:

3 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

20 − 8 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.