Content creëren die iedereen wil lezen en delen. Dat is natuurlijk het ultieme doel van iedere content maker. Onweerstaanbare content waar mensen blij van worden. Maar hoe zorg je ervoor dat je blog gewaardeerd en gedeeld wordt?

Je kunt je natuurlijk helemaal verdiepen in content marketing trends, keywords, algoritmes, en SEO. Dat is allemaal belangrijk, maar laten we eerst gewoon beginnen met het maken van fantastische content. Een blog met relevante content voor jouw ideale publiek.

Waar moet je aan denken om geweldige content te creëren?

Hieronder staan 7 tips die je content creaties naar een hoger niveau schieten. Maak je riemen vast en hou je vast voor lancering. Je content creatie inspanningen staan op het punt te vertrekken.

 

1. Maak gebruik van Personas

Bij het creëren van content is het belangrijk om te weten wie je publiek is. En welke behoeften en wensen ze hebben. Willen ze informatie? Willen ze vermaakt worden?

Om hier goed op in te kunnen spelen kun je gebruik maken van personas. Een persona is een fictief personage die representatief is voor een bepaald type gebruiker of klant die op zoek is naar content op je site. Ze maken het mogelijk om je content af te stemmen op de doelen en behoeften van je publiek.

Veel bedrijven maken daarom gebruik van personas, zodat ze content kunnen creëren die helemaal voldoet aan de wensen van hun publiek. Zo bereik je je klanten en maak je echt  connectie met relevante content.

 

2. Publiceer regelmatig Nieuwe Content

Om een trouw publiek te krijgen voor je blog moet je hard werken, geduld hebben en stelselmatig verse content creëren en publiceren.  Stel daarom een realistisch schema op, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks, zodat lezers weten wanneer ze een nieuw artikel kunnen verwachten. Gebruik hiervoor een content kalender en stel ‘m zo op dat je weet wanneer je welke content (en voor wie, zie punt 1 over het gebruik van personas) moet maken. Zo weet je waar jíj aan toe bent, maar nog belangrijker; je publiek ook.

 

3. Zorg ervoor dat je Content Visueel Aantrekkelijk is

Content creëren met alleen maar tekst zal op den duur weinig mensen aanspreken om je blog te blijven volgen. Je zult je content ook visueel aantrekkelijk moeten maken. Denk aan foto’s, video’s, GIF’s, infographics die een bijdrage leveren aan je content. Let er wel op dat ze je content helpen en verduidelijken, want als je te veel visueel geweld gebruikt kan dit je lezer ook wegjagen. En dat is wel het laatste wat je wilt.

Als je foto’s wilt gebruiken voor je content, maak dan ‘s gebruik van ‘echte’ foto’s en niet van die gelikte stock foto’s. Bekijk dit artikel Gratis stock foto websites even. Daar staan een heleboel interessante websites met foto’s die je gratis kunt gebruiken en die niet zo standaard nep zijn.

Tekst is belangrijk, maar zorg er ook voor dat alles visueel aantrekkelijk oogt. Zorg er voor dat visuals onderdeel zijn van je content strategie, want dan word je content ook eerder gedeeld op social media.

 

4. Gebruik Social Media om je Content te Promoten

Ja, het is misschien een open deur, maar gebruik social media. Als je geen gebruik maakt van social media om je content te verspreiden dan moet je daar nu gelijk mee beginnen. Je hoeft je content niet op alle social media kanalen te zetten, maar kijk waar jouw publiek zich bevindt.

Maak gebruik van je personas die je hebt ontwikkeld en je gezond verstand en promoot je content op dat platform waar je de grootste kans maakt om je publiek te bereiken.

En als je dan toch bezig bent met social media, zet dan meteen een goede Social Media Strategie op.

Misschien overbodig om te zeggen, maar zorg ervoor dat je content gemakkelijk te delen is. Maak het je lezers makkelijk en maak knoppen op je website, zodat mensen je content zo kunnen delen.

 

5. Maak Content voor je Publiek

Ja, dit klinkt heel logisch dat je content creëert voor je lezers, maar heel veel bedrijven zien het maken van content nog vaak als een manier om iets te verkopen. Ze zien het als een mogelijkheid om zichzelf te promoten en hun sales omhoog te krikken. Dit is niet de bedoeling van content marketing en een ernstige onderschatting van de lezers.

Mensen zijn op zoek naar bruikbare interessante content en ze willen niet behandeld worden als een portemonnee waar zoveel mogelijk geld uit gehaald moet worden.

 

6. Focus op je Titels

Je hebt veel tijd en energie gestoken in het maken van content en dan slinger je het de wereld in met een saaie onaantrekkelijke titel. Dit is echt ontzettend zonde van al je content creatie inspanningen.

De titel is het eerste wat lezers zien en als die niet uitnodigt om verder lezen dan zijn al je creatieve inspanningen voor niets geweest. Zorg er daarom voor dat je een intrigerende verleidende titel schrijft, zodat de lezer denkt: Hé! Dat is interessant, daar wil ik meer van weten.

 

7. Schrijf Kort en Bondig

Zorg ervoor dat je tekst to the point is. Val niet in herhalingen en kijk altijd of het niet korter en krachtiger kan. Het is het beste als de zinnen niet te lang zijn, zeg zo’n 20 woorden.

Maak korte paragrafen. Denk aan zo’n 300 woorden en geef de paragraaf een tussenkop, want dit geeft de lezer extra steun.

Een handig hulpmiddel om zo beknopt en doeltreffend te schrijven is als je tekst ook op mobiel goed te lezen is. Wanneer je content smartphone bestendig is dan kun je het met een gerust hart het internet opschieten.

Conclusie

Pas deze 7 onderdelen toe op je content creatie en deze zal een hoge vlucht nemen. Bedenk bij het maken van al je content of je publiek iets heeft aan de informatie. Schenk aandacht aan de alle componenten en je inspanningen zullen een boost krijgen.

Even een waarschuwing vooraf: MLDR Communicatie is niet verantwoordelijk voor het terug halen naar de aarde van je content wanneer deze eenmaal gelanceerd is.

Heb je nog extra onderdelen toe te voegen? Laat het weten bij de reacties!

Deel dit:

3 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

zeventien + negentien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.