Wereldwijd zijn er 2,8 miljard actieve sociale media gebruikers! En dit worden er alleen maar meer. Het is dus aan te raden om met je bedrijf actief te zijn op social media. Zet dan wel een social media strategie, want anders bereik je je publiek niet of op de verkeerde manier.

Het ontwikkelen van een sterke sociale media marketing strategie is daarom noodzakelijk.

Een Social Media Marketing plan helpt je:

  • de naamsbekendheid van je merk te vergroten
  • het aantal volgers te vermeerderen
  • meer bezoekers naar je website te leiden
  • social shares te versnellen
  • meer leads te genereren

 

Mobile Social Users

Van de 2,8 miljard mensen op social media gebruiken er 2,6 miljard hun mobieltje. Het is verstandig om hier rekening mee te houden. Bekijk of bedenk vooraf hoe iets op een klein scherm overkomt wanneer je content creëert of een blog schrijft.

 

Hoe zet ik een social media strategie op?

Hieronder 5 simpele tips die je helpen een social media strategie op te zetten om zo te bouwen aan een sterkere online aanwezigheid.

1. Ken je doelgroep

Voor een goed werkende digitale marketingstrategie is het noodzakelijk om te weten wie je doelgroep is. Je publiek kennen en begrijpen zodat je je content creatie inspanningen daar perfect op kunt afstemmen.

De beste manier om je publiek te bereiken is door personas te ontwikkelen. Met content marketing personas schets je de verlangens, uitdagingen en interesses van je ideale klant, zodat je je content kunt afstemmen op die behoeften.

 

2. Ken je sociale media doelstellingen

Wat wil je bereiken met je social media? Elk bericht dat je publiceert en deelt op je sociale media kanalen moet een doel hebben.

Wil je meer traffic naar je website?

Wil je meer betrokkenheid? Likes, shares, comments?

Wil je meer naamsbekendheid?

Of wil je je mailinglist uitbreiden?

Met een duidelijk doel in gedachten kun je je content op maat maken. Het helpt je bij het plaatsen van je berichten, omdat je deze kunt afstemmen op je social media doelstellingen.

 

3. Deel waardevolle content

Voor een goede social media strategie moet het delen van relevante content centraal staan. Mensen zijn op zoek naar informatie die ze helpt een probleem op te lossen. Door tips en adviezen te geven kun je jezelf of je bedrijf positioneren als een expert op een bepaald gebied.

Door aansprekende content te delen zullen volgers je als een waardevolle bron zien waar ze naartoe kunnen voor hulp.

Een paar punten waaraan je kunt denken bij waardevolle content:

• Gebruik goede afbeeldingen

Mensen zullen een artikel eerder uitlezen wanneer de tekst af en toe wordt onderbroken door overtuigende afbeeldingen.

 

• Gebruik video

Volgens Cisco is online video de toekomst van contentmarketing en zal in 2020 82% van al het internetverkeer uit video bestaan. Social Media Today zegt dat live video’s op Facebook 3x zoveel worden bekeken dan opgenomen video’s.

Onderzoek toont aan dat 96% van de consumenten video’s behulpzaam vindt bij het beslissen tot online aankopen. 73% van de consumenten geeft aan dat ze een product of dienst sneller aan zullen schaffen wanneer ze een video hebben gezien dat het ze uitlegt.

Deze laatste cijfers hierboven zijn voornamelijk gebaseerd op video op websites zelf, maar het moge duidelijk zijn dat video een toegevoegde waarde heeft.

Video marketing kan dus zeker voordeel opleveren en een goede toevoeging zijn voor je social media strategie.

• Schrijf aantrekkelijke koppen

Waardevolle content kan niet zonder een titel die de lezer verleidt het artikel te gaan lezen. Het is een niet te onderschatten onderdeel bij het maken van content.

Volgens Neil Patel zullen maar 2 van de 10 mensen daadwerkelijk de content lezen en komt 80% niet eens voorbij de titel.

Besteed daarom tijd en aandacht aan de titels van je blogs, maar ook zeker aan de koppen bij social media posts.

Je kunt je websitebezoek, social media shares en conversies er aanzienlijk mee verhogen.

4. Wees sociaal

Wanneer je je content gaat delen moet je er niet vanuit gaan dat je dan klaar bent. Afwachten tot mensen je gaan volgen en hopen dat ze een connectie met maken gaat niet werken.

Je moet actief zijn op social media, conversaties aangaan, reageren, tips geven, andermans content delen, complimenten geven.

Kortom, je moet sociaal zijn. Het heet namelijk niet voor niets social media.

5. Meet je resultaten

Je zult moeten kijken wat werkt en wat niet bij je sociale media strategie. Waar reageert je publiek op? Hiervoor kun je gebruik maken van social media tools zoals Buffer, Hootsuite, Sproutsocial.

Met deze tools kun je je social media analyseren en inzicht krijgen over wat gedeeld wordt of waar het meest op wordt gereageerd.

Zo kun je weer beslissen welke content je voor je publiek wil maken.

Met zorg uitgekozen leestip:

Gratis Content Kalenders

 

Conclusie

Pas 5 simpele tips toe en je zet gelijk een paar reuzenstappen in de goede richting met je sociale media strategie.  Het helpt je bij de bekendheid van je merk, het aantal volgers te vergroten, en meer leads te genereren.

 

Heb jij nog een goede tip? Laat het weten bij de comments!

Deel dit:

1 Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.