11 SEO tips: Hoe verbeter ik de vindbaarheid van mijn website in Google en andere zoekmachines?

Om je website beter vindbaar te maken voor Google en andere zoekmachines hieronder 11 SEO tips .

Even voor de duidelijkheid; als je deze SEO tips, trends en tools voor 2016 toepast zal het ongetwijfeld helpen om hoger in de zoekresultaten te scoren, maar denk nu niet dat als je deze SEO tips hebt toegepast dat je klaar bent met het optimaliseren van je website. Zoekmachine optimalisatie is een continu proces van het bijhouden, bijsturen en verbeteren van de zoekresultaten van je blog of webpagina ’s.

En het is net als in het echte leven: ‘live & learn’, maar dan kun je beter spreken van ‘blog & learn’ of ‘optimize & learn’.

11 SEO Tips om de vindbaarheid van je website te vergroten

1. MAAK JE WEBSITE MOBIEL VRIENDELIJK

Maak je website nú gelijk mobielvriendelijk als die dat nog niet is. Je moet een responsive of adaptive webdesign hebben anders kun je het wel vergeten. Niets is zo irritant als wanneer je een website op je mobiel bekijkt en deze is daar niet voor geschikt. Dan ga je de hele tijd het schermpje vergroten en weer verkleinen, omdat de tekst niet te lezen is. Je moet de pagina naar beneden of naar rechts schuiven om de inhoud te kunnen bekijken. En dan zul je zien dat je per ongeluk op een link klikt en dan zit je tien minuten naar een scherm te kijken totdat er eindelijk een nieuwe pagina geladen wordt. Dit is wanneer je geluk hebt, want je kunt ook 10 minuten naar een schermpje met zo’n ronddraaiend cirkeltje kijken, en uiteindelijk besluit je smartphone er alsnog mee op te houden omdat die er geen zin meer in heeft. Optimaliseer je website dus voor weergave op een mobiele telefoon.

2. Maak je website https/ssl

Met https is je website beveiligd en biedt je bezoekers van je site privacy, bescherming en beveiliging. Een beveiligde website zal hoger in de zoekresultaten komen. Met https optimaliseer je je website dus voor zoekmachines. Https is de afkorting voor Hypertekst Transfer Protocol Secure. SSL is de afkorting voor Secure Sockets Layer, dit zijn encryptie-protocollen die de communicatie tussen computers op het internet beveiligen.

3. Schrijf lange content & blog je een weg naar de top

Schrijf voor mensen en niet voor zoekmachines. Dit is wel een punt dat je altijd in je achterhoofd moet houden bij het schrijven van artikelen, blogs of wat dan ook op internet; je schrijft voor mensen en niet voor machines. En als je dan toch gaat schrijven probeer dan om content te schrijven die leuk en interessant is. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar vaak als jij zelf iets interessant vindt dan vinden andere mensen het vast ook boeiend en lezenswaardig. Maak  relevante content. Met goede content krijg je meer bezoekers, creëer je social shares, én heb je een grotere kans op backlinks. Zo schrijf je je in de zoekresultaten omhoog, want zoekmachines zetten de beste en meest gewaardeerde resultaten bovenaan.

Schrijf uitgebreide blogs, maar ga niet schrijven om het schrijven, ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.

Houd (nogmaals) bij het schrijven van een blog voor ogen dat je over iets schrijft dat mensen willen lezen en ga niet bloggen om het bloggen. Schrijf content die gedeeld gaat worden. En het is beter om lange uitgebreide artikelen te schrijven, deze scoren vaak beter dan korte blogs. Let er hierbij ook weer op je niet gaat schrijven om het schrijven. Denk aan de kwaliteit van het stuk.

4. Investeer in visuele content

Investeer en schenk aandacht aan visuele content. Gebruik afbeeldingen die de aandacht trekken. Denk aan de populariteit van Instagram en de toenemende populariteit van Pinstagram. Mensen nemen visuele content makkelijker tot zich dan tekst. Je bereikt mensen eenvoudiger met images, ze zullen eerder geneigd zijn erop te klikken, deze te delen en zo komt dit je online vindbaarheid ten goede. Dus investeer in visuele content en gebruik afbeeldingen, foto’s, images en infographics.

Bedenk bij het gebruiken van afbeeldingen op je website wel dat deze het laden van je pagina’s kunnen vertragen. Hou ze dus zo klein mogelijk of gebruik een SEO image optimizer tool.

Tip: Gebruik Alt-tekst om de afbeeldingen op je website te beschrijven, zodat zoekmachines deze beter kunnen indexeren.

Wil je weten wat Google hierover te zeggen heeft? Klik dan hier.

Lees ook dit artikel als je wilt weten welke afmetingen je moet gebruiken op een social media platform: Social Media: de perfecte beeldformaten

 

Wil je meer weten over SEO voor afbeeldingen? Lees dan:

SEO: Afbeeldingen optimaliseren

5. Gebruik long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden of lange zoektermen scoren hoger in zoekmachines. Deze zoektermen zijn gerichter en bevatten minder concurrentie. Het zijn zoekwoorden waar minder op wordt gezocht. Long tail keywords bestaan uit 3 of meer woorden en kunnen zelfs een complete zin of vraag vormen. Bijvoorbeeld: Wat zijn long tail zoekwoorden?

Het voordeel van long tail keywords is dat mensen al veel gerichter op zoek zijn naar een product of website en dat je ze met deze zoekwoorden beter van dienst kunt zijn. Dit is een goede SEO strategie en zo komt je website hoger in de zoekresultaten.

6. Social media; be loved, be shared

Social media is een factor voor je SEO. Als jij geliefd bent op social media platformen zal dit zeker bijdragen in de zoekresultaten van zoekmachines. Hieronder een paar punten om je vindbaarheid te vergroten door social media te gebruiken:

  • Wees actief op social media. Je online vindbaarheid verbetert wanneer je actief bent op sociale media. Maak contact met je publiek, maak een link, ga de interactie aan. Social media wordt steeds belangrijker en zal alleen maar belangrijker worden voor je online reputatie. De populariteit van je website of blog op social media bepaalt mede hoe hoog je komt in de zoekresultaten van zoekmachines.
  • Social media buttons. Zorg ervoor dat je content makkelijk te delen is. Voeg social media buttons aan je webpagina’s en blogs toe. Denk hierbij ook aan de grootte van de social media buttons; als je hele kleine knoppen op je site zet, kunnen ze op een mobieltje heel moeilijk aangeraakt worden.
  • Schrijf reacties, geef commentaar op andere blogs. Als je iets interessant hebt gelezen op een blog, schrijf dan even een reactie. Schijf waarom je het  interessant vond en waarom het waardevol voor je was. Zorg ervoor dat je commentaar altijd beleefd en respectvol is, want het staat op internet en het gaat om je online reputatie.

Om maar eens een quote te gebruiken: ‘Google only loves you when everyone loves you first.’ – Wendy Pierssal

7. Internal Link Building

Maak interne links op je website. Door interne links te maken laat je als het ware een spoor achter op je webpagina’s voor zoekmachines. Door dit spoor kan je website makkelijker geïndexeerd worden.

Nieuwe blogs linken aan oude.

Als je nieuwe artikelen op je website zet maak dan een interne link met relevante bestaande artikelen op je site. Wanneer je nieuwe post wordt gewaardeerd, omdat deze interessant is en veel gedeeld wordt, gaat de ‘waarde’ van je artikel omhoog en gaat de waardering voor de link ook omhoog.

Oude posts linken aan nieuwe.

En als je nieuwe blogs aan oude linkt, moet je gelijk de oude blog aan je nieuwe linken. Waarschijnlijk zijn oudere artikelen al een keer door zoekmachines geïndexeerd en als het een goed artikel was, worden deze goed gewaardeerd. Zo geef je je nieuw artikel een kleine boost en het helpt zoekmachines ook je nieuwe blog te vinden. Als je website opnieuw geïndexeerd wordt, kan het de interne links van de webpagina’s volgen.

8. Lokale SEO: NAT

Voeg lokale identificatiemiddelen (local identifiers) toe en wees consistent met je NAT: naam, adres en telefoonnummer. Of zoals ze in het Engels zeggen NAP: name address, phone number. Er wordt steeds meer lokaal en/of regionaal gezocht op bedrijven. Door het toenemende mobiele zoekgedrag wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om in de buurt gevonden te worden. Het is dus belangrijk om de adresgegevens en de locatie van je bedrijf goed en duidelijk op je website te vermelden. Als je gevonden wilt worden tenminste.

9. Gestructureerde data & rich snippets

Gestructureerde gegevens, of Structured data markup, zijn de gegevens die zoekmachines gebruiken om de content van een webpagina te begrijpen. Door structured data aan je website toe te voegen, vaak met behulp van Schema.org, kun je ‘rich snippets’ creëren. Rich snippets zijn de extra gegevens die worden weergegeven in de zoekresultaten bij jouw website. Hierbij kun je denken aan openingstijden, recensies, prijzen of andere informatie. Rich snippets geven gelijk een goed beeld over jouw website dat waarschijnlijk goed overeenkomt met de zoekopdracht. Wanneer rich snippets goed worden toegepast, kan het leiden tot meer bezoekers voor je website en (hopelijk) hogere conversies.

10. Zorg voor een goede structuur

Zorg ervoor dat je website een solide structuur heeft. Het is net als een gebouw, je moet ervoor zorgen dat je bezoekers makkelijk de weg weten te vinden en niet via allemaal lastige trappetjes met behulp van rare plattegronden zich naar een plek hoeven te navigeren. Maak je website dus overzichtelijk en eenvoudig voor gebruikers en voor zoekmachines. Zo zul je een betere ranking krijgen door een betere User Experience.

Optimaliseer gebruiksnavigatie en gebruiksvriendelijkheid.

Vermijd enorme menu’s en lastige drop-down menu’s. Gebruik breadcrumbs om gebruikers hun weg te vinden op je website.

Ga verantwoordelijk om met tags en titels.

Goede tags en meta beschrijvingen maken je website klaar voor topprestaties. Én; ga er verantwoordelijk mee om. Wek geen verkeerde suggesties met tags & titels die alleen maar bedoeld zijn om traffic te creëren, maar de lading van de posts niet dekken.

11. Gebruik SEO Tools

Haal het onderste uit de kan door SEO tools te gebruiken. Optimaliseer je website door (bijvoorbeeld):

• de laadsnelheid van je website te verbeteren
• de structuur duidelijker te maken
• keywords te gebruiken
• de User experience en het gebruiksgemak te vergroten

Hieronder staan wat tools die je kunt gebruiken om de prestaties van je website te verbeteren. Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar deze zijn heel eenvoudig te gebruiken en ze zijn gratis.

Yoast (voor als je een WordPress site hebt)

SEO SiteCheckup

Pingdom Tools

Opensite Explorer

GTMetrix

Screaming Frog SEO Spider tool (download)

• Google tools: Analytics, Webmasters, Page Speed Insights, Keyword Planner, Mobielvriendelijkheid

Samenvatting

Om je website te optimaliseren voor zoekmachines kun je de volgende punten aflopen:

  1. Maak je website Mobiel vriendelijk

  2. Maak je website HTTPS

  3. Blog je een weg naar de top met killer content

  4. SEO met visuele content

  5. SEO met long tail zoekwoorden

  6. Social media; Be loved, be shared

  7. Internal Link Building

  8. Lokale SEO: NAT

  9. Gestructureerde data / rich snippets

  10. Zorg voor een goede structuur

  11. Gebruik SEO Tools

Pas deze 11 SEO tips toe en je website zal hoger scoren in de resultaten van zoekmachines zoals Google, Bing, DuckDuckGo of Vinden.nl. Het is natuurlijk niet zo dat als je deze SEO tips hebt toegepast dat je achterover kan gaan leunen en een dutje kunt gaan doen. Nee, zoekmachine optimalisatie is een doorlopend, voortdurend en constant proces.

Ik hoop dat deze SEO tips je helpen bij het optimaliseren van je website. Als deze SEO tips je geholpen hebben laat dan even een reactie achter als je wilt. Mocht je nog een andere goede tip hebben dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Enne…. je mag dit artikel uiteraard delen via social media.

Deel dit:

6 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.