Als je je bezig houdt met bloggen, content marketing of SEO dan heb je waarschijnlijk wel eens van evergreen content gehoord. Maar wat is evergreen content en waarom is het belangrijk voor je blogsucces?

In dit blog leggen we de basis principes van evergreen content uit en waarom evergreen content essentieel is voor je blogstrategie en content marketing.

Eerst even dit; evergreen content heeft niets met bomen of de kleur van de letters in je blog te maken.

Maar wat houdt evergreen content dan wel in? Een definitie:

Evergreen content is content die altijd relevant blijft voor je lezers.

 

Het gaat dus om content die blijvend interessant is en niet verouderd. Evergreen content blijft altijd fris zonder dat je het hoeft bij te werken of updaten. Het is net als met sommige bomen voor altijd groen en vers.

Evergreen content kan je helpen bezoekers naar je website te genereren en een waardevolle plek in de zoekresultaten van zoekmachines te krijgen. En dit wel jaren nadat je het hebt gepubliceerd.

 

Evergreen Content en SEO

Evergreen content is een belangrijk onderdeel van je content marketing strategie, maar je kunt het nog beter maken als je het combineert met SEO-technieken.

Met welke zoekwoorden wil je dat je site gevonden wordt? Gebruik die trefwoorden bij het creëren van je content, zodat je in de zoekresultaten komt. Je hebt niet veel aan evergreen content als mensen het niet vinden.

Doe daarom onderzoek naar keywords waarop je website door zoekmachines gevonden moet worden.

 

Hoe Helpt Evergreen Content bij mijn SEO?

Door evergreen content rond zoekwoorden te maken, begrijpen zoekmachines beter waar het over gaat.

Maak je content zo zoekvriendelijk mogelijk, want dan wordt deze meer gevonden en gezien. En als je nu waardevolle en relevante content hebt gemaakt, des te meer zal het gedeeld en gewaardeerd worden.

Zo scoor je weer hoger in de zoekresultaten van zoekmachines en wordt je nog beter gevonden.

En omdat evergreen content altijd relevant blijft, is het jaren nadat je het op je site hebt gezet nog interessant om te lezen. Het resultaat is dat je met je evergreen content voorgoed bovenaan in de search results staat.

Hoog in de zoekresultaten scoren, levert meer bezoekers op en dit resulteert weer in meer conversies.

Om even duidelijk te hebben welke content wel fris en fruitig blijft, staan hieronder een paar voorbeelden die geen duurzame content opleveren.

Wat Evergreen Content NIET is

Om een goed beeld te hebben wat evergreen content is, moet je weten welke content niet evergreen is.

Evergreen content heeft bijna geen vervaldatum en houdt ‘voor eeuwig’ zijn waarde. Alles wat over de laatste content marketing trends gaat is volgend jaar waarschijnlijk niet meer interessant. Mensen willen dan weer de laatste updates en dus komt jouw blog niet meer bovenaan in de zoekresultaten.

Content die maar beperkt houdbaar is:

  • Nieuwsartikelen
  • Statistische gegevens en data met cijfers die snel verouderen
  • Stukken over een specifieke vakantie of seizoensgebonden artikelen
  • Artikelen over de laatste rages en hypes
  • Blogs over de nieuwste fashion- en modetrends

 

OK! Nu we weten welke content niet evergreen is, kunnen we gaan kijken welke content geen vervaldatum heeft.

Evergreen Content Voorbeelden

Om een idee te krijgen voor het creëren van evergreen content staan hieronder een paar tips:

  • ‘Hoe’ handleidingen: duidelijke, informatieve gebruiksaanwijzingen geven vaak goede evergreen content.
  • ‘Frequently Asked Questions’(FAQ’s): het beantwoorden van veel gestelde vragen binnen jouw vakgebied kan veel hulp geven en daardoor zeer bruikbare evergreen content leveren.
  • Lijstjes: lijsten met bronnen en links naar websites met nuttige informatie zijn ook altijd waardevol en geven dus evergreen content.
    • Tip: Check regelmatig of de links nog online staan en werken.
  • Product Reviews: beoordelingen van producten zijn evergreen, maar denk er wel aan dat producten vaak vervangen worden door nieuwe.
  • Definities en Begrippen: veelvoorkomende afkortingen en vaktaal uitleggen binnen jouw specialisme levert ook goede evergreen content op. Deze definities veranderen niet snel, dus als je die een keer op je site zet krijg je daar vast bezoekers door.

Het is natuurlijk niet zeker dat je met deze concepten ook evergreen content maakt, maar de kans is wel groot.

Even een overbodige opmerking tussendoor; het spreekt voor zich dat je over onderwerpen blogt die relevant zijn voor je onderneming.

Nu denk je misschien; maar er zijn al heel veel blogs over de evergreen onderwerpen geschreven die voor mijn bedrijf interessant zijn. Probeer in dat geval een zeer uitgebreid artikel waarin je heel diep op je onderwerp ingaat.

Naast long-form content kun je ook eens kijken naar andere content vormen, zoals audio podcasts of video. Deze kun je goed naast je geschreven evergreen content gebruiken.

Als je in een specifieke nichemarkt zit, is er waarschijnlijk nog niet veel content over te vinden op internet. In dat geval heb je een hele grote kans dat je evergreen content heel waardevol wordt.

Met zorg uitgekozen leestip:

Hoe Schrijf je een Blog?

 

Tips voor het Schrijven van Evergreen Content

Eén Onderwerp per Blog

Concentreer je op één onderwerp, want als je over meer gaat schrijven wordt je blog te groot. Hoe langer je blog is hoe groter de kans is dat lezers afhaken en niet het hele artikel lezen.

Hou je blog kort en krachtig en eenvoudig te begrijpen. Als je schrijft over één thema is dit veel beter te volgen voor je lezers.

Focus op één onderwerp en het vooruitzicht op eeuwig verse content is enorm.

Schrijf voor je Lezers

Evergreen content creëren is een stuk eenvoudiger als je het maakt met je publiek voor ogen. Wie is geïnteresseerd in jouw bedrijf en jouw content? Wie lezen jouw blogs?

Om je schrijven gemakkelijker te maken is het handig om personas te hebben. Met personas kun je je content creatie inspanningen een boost geven.

Schrijf Simpel

Het is lastig om eenvoudig te bloggen, zeker als het over ingewikkelde onderwerpen gaat. De kunst bij het creëren van content is dan ook om het voor iedereen duidelijk te maken.

Voorkom daarom jargon en te technisch taalgebruik. Hou het simpel en gebruik alleen vaktaal als je publiek weet wat het betekent. Of als het niet anders kan, maar leg dan kort en bondig uit wat ermee bedoeld wordt.

Met zorg uitgekozen leestip:

Beter Schrijven & Bloggen met Hemingway

 

Blogs Linken

Als je al een tijdje aan het bloggen bent, heb je ongetwijfeld blogs die gerelateerd zijn aan elkaar.

Voor het maken van evergreen content is het goed om gerelateerde berichten aan elkaar te linken. Plaats de berichten samen in een blog en zet ze bijvoorbeeld in een gids. Door ze bijeen te voegen, kun je de berichten aan elkaar linken.

Zo hebben je lezers in één keer in een overzicht van al je blogposts die ze waarschijnlijk interesseert.

Buiten dat dit een handige manier is om voor altijd groene content te maken, is dit ook goed voor SEO.

Hergebruik Content

Wanneer je nu een keer evergreen content hebt gecreëerd, moet je ‘s kijken of je dit in een andere vorm kunt maken. Gebruik je content opnieuw, repurpose, zodat je je publiek op andere manier bereikt.

Dus check na een tijdje welke content goed scoort en onderzoek hoe je deze content nog meer kunt gebruiken.

 

Waarom Toch Trend Gevoelige Content Creëren?

Evergreen content is waardevol, maar dat wil niet zeggen dat al je content evergreen moet zijn.

Actuele blogs zijn ook waardevol.

Een artikel over de laatste content marketing trends is geen lang leven beschoren. Dus niet evergreen.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat je daar niet over mag schrijven. Als jouw lezers behoefte hebben aan blogs over trends dan moet je daar zeker over schrijven.

Het is alleen dat de interesse voor content over de laatste nieuwtjes snel zal verslappen, want het blijft niet lang vers. Het is maar beperkt houdbaar.

Content over innovaties en recente ontwikkelingen kunnen dus belangrijk zijn voor je website. Maar het is ook fijn om daarnaast een paar stukken te hebben die voor een langere periode fris blijven.

Artikelen over de laatste trends leveren zeker traffic op, maar creëer wel steeds nieuwe content anders stopt je stroom met bezoekers.

 

Conclusie

Neem de moeite om evergreen content te produceren en je zult maanden of zelfs jaren later nog lezers blij maken. Zeker als het blijvend relevant en interessant is voor jouw publiek.

Evergreen content is essentieel voor je blogstrategie, maar als je het mixt met actuele blogs heb je helemaal een top content marketing beleid.

Wat is jouw ervaring met evergreen content?

Afbeelding in header via Freepik

Deel dit:

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.