Wat is een Landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website waar bezoekers op landen vanaf internet en die als doel heeft informatie over je webbezoekers te krijgen.

Oké. Maar wat houdt dat precies in?

In dit blog vind je een uitgebreide uitleg over landingspagina’s. Hieronder zie je de punten die behandeld worden, zodat je na het lezen van dit artikel alles weet over landing pages.

1) Landingspagina Definities

2) Hoe kom je aan Webbezoekers voor je Landingspagina?

3) Doel van een Landingspagina

4) Wat is een Form?

5) Wat is een Lead?

6) Wat is een Lead Generation Landingspagina?

7) Verschil tussen een Landingspagina en een Homepage

Landingspagina Definities

Even wat definities van landingspagina’s om een beter idee te krijgen:

Volgens Unbounce is een landing page een op zichzelf staande webpagina, speciaal gemaakt met het oog op een marketing- of advertentiecampagne. Het is waar een bezoeker “landt” wanneer die op een Google AdWords-advertentie of zoiets heeft geklikt.

Definitie van Yoast is dat een landing page een pagina is waar je bezoekers “landen” vanaf andere bronnen, zoals zoekmachines of sociale media. Het is een pagina die geoptimaliseerd is om een bepaalde actie van de bezoeker voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld het kopen van een product of het abonneren op een nieuwsbrief.

Hoe kom je aan Webbezoekers voor je Landingspagina?

De bezoekers van je website komen op je landingspagina’s terecht via:

  • Zoekmachines
  • Sociale media
  • E-mail marketing
  • Online advertenties

Dus via één van je online marketingkanalen.

Met zorg uitgekozen leestip:

Blog SEO Tips: Hoe Optimaliseer je Blogs?

Doel van een Landingspagina

Als je eenmaal bezoekers hebt op je landingspagina wil je dat ze informatie geven over zichzelf.

Je wilt informatie over je webbezoekers, zodat je ze beter kunt begrijpen en zo je marketing strategie beter op ze af kunt stemmen. Het geeft je in ieder geval meer inzicht of ze geïnteresseerd zijn in je services of producten.

Informatie over je bezoekers krijg je met behulp van een form.

Een landingspagina is volgens Hubspot daarom elke pagina op het web waarop men kan landen dat:

1) een form heeft

2) alleen bestaat om informatie van bezoekers te krijgen via dat form

 

Het is belangrijk om te realiseren dat een webpagina niet hetzelfde is als een landingspagina. Alle landingspagina’s zijn webpagina’s, maar niet alle webpagina’s zijn landingspagina’s.

Wat is een Form?

Een form is een invulformulier, een vragenlijst, die de bezoeker van je landingspagina invult.

Je webbezoekers vullen dit in omdat ze in ruil daarvoor iets waardevols ontvangen. Het gaat dan bijvoorbeeld om interessante updates te ontvangen of om een product via je webwinkel aan te schaffen.

Zo zet je met een form op je landing page anonieme websitebezoekers om in leads.

Wat is een Lead?

Een lead is een persoon die op een of andere manier heeft aangegeven interesse te hebben in het product of de service van jouw bedrijf.

Zoals we al gezien hebben zet je bezoekers op je landingspagina’s om in leads door middel van een form.

Unbounce spreekt ook wel over Lead Generation landing pages.

Wat is een Lead Generation Landing Page?

Lead Generation landingspagina’s gebruiken een webformulier en hebben als doel het verzamelen van leadgegevens zoals namen en e-mailadressen.

Zo komen we weer terug bij de definitie waarmee dit blog begon:

“Een landing page is een landingspagina als er een formulier op staat om informatie van bezoekers vast te leggen. Landing Pages bestaan alleen maar om deze info te krijgen.”

Verschil tussen een Landingspagina en een Homepage

Nog even voor de duidelijkheid; waarin verschilt een landingspagina van een homepage als er op de homepage ook een form staat?

Een landingspagina verschilt hierin van een homepage dat een homepage ook een invulformulier kan hebben, maar niet alleen maar bestaat met als doel informatie van de webbezoeker binnen te halen.

Bekijk hieronder het voorbeeld van Unbounce waarin je duidelijk het verschil tussen een landingspagina en een homepage kunt zien.

De homepage heeft verschillende buttons om op te klikken.

En de landing page heeft maar één button. Doordat de landing pages geen afleidingen heeft vergroot je het aantal conversies.

 

Oké. Ik hoop dat het duidelijk is wat een landingspagina is.

 

Heb jij nog waardevolle informatie over landingspagina’s?

Jean-Marc Mulder

Ik ben ondernemer, oprichter en blogger van MLDR Communicatie. Spelen met tekst en beeld heeft ertoe geleid dat ik me nu bezig hou met content creatie en content marketing.