Hoe schrijf ik een LinkedIn samenvatting? 8 essentiële tips

LinkedIn samenvatting: De ultieme checklist

Wat is het doel van je LinkedIn samenvatting?

Houd bij het schrijven van je LinkedIn samenvatting voor ogen wat je doel is van je LinkedIn profiel en wat je hiermee wilt bereiken. En als je dan toch een samenvatting gaat schrijven en er tijd en energie in gaat steken, maak ‘m goed! Maak ‘m fijn, plezierig en interessant om te lezen. Maak er dus geen slaapverwekkende opsomming van je werkervaringen van en wat je allemaal bereikt hebt. Zorg ervoor dat iemand die de moeite neemt om jouw samenvatting te lezen denkt: Goh interessant. En probeer ervoor te zorgen dat je LinkedIn samenvatting een goed beeld geeft van jou als persoon en wat je te bieden hebt.

Probeer een tekst te schrijven die:

• tot de verbeelding spreekt

• vertelt waarom en hoe jij iemand kunt helpen

• beschrijft wat jouw drijfveren zijn

 

Hou bij het schrijven van je LinkedIn samenvatting deze handige checklist bij de hand. Vink de volgende 8 punten af en je LinkedIn profiel zal er professioneel uitzien:

1. Naam

Begin met je naam, voeg eventueel titels toe als die ertoe doen.

 

2. 1e persoon enkelvoud

Schrijf je LinkedIn samenvatting vanuit de ik-vorm.

 

3. Notendop

Beschrijf in 2 of 3 zinnen waarmee jij iemand kunt helpen en waarom jíj de juiste persoon bent. Waarmee kun jij een ander van dienst zijn? Wat is het voordeel om van jouw diensten gebruik te maken uit al die duizenden anderen waar uit gekozen kan worden? Wees helder en kort, vertel het in een notendop.

 

4. Hoe en waarom doe je dit werk?

Vertel hoe jij te werk gaat en laat zien dat je je werk met liefde doet. Stop er een beetje passie in. Waarom doe je wat je doet?

 

5. Zoekwoorden/keywords

Met welke woorden zal er gezocht worden naar  mensen zoals jij? Verwerk deze zoekwoorden in je LinkedIn samenvatting. Waarschuwing! Ga niet forceren om de keywords erin te schrijven. De kans dat je tekst daardoor onsamenhangend en onleesbaar wordt is zeer groot.

 

6. Scannable

Gebruik:

• alinea’s

• opsommingspunten (bullets)

⇒ eventueel symbolen

Maak je samenvatting fijn om te scannen (dus géén lange ondoordringbare lappen tekst). Mensen zullen snel je profiel scannen en beslissen gelijk of ze iets aan je hebben. Als ze denken dat jij ze kan helpen, dan zullen ze wel contact met je op nemen (zie volgende punt).

 

7. Call to action

Sluit af met een actiegerichte boodschap. Laat de bezoeker van je LinkedIn profiel contact met je opnemen of je website bezoeken. Zorg er dus voor dat je je contactgegevens erbij staan.

 

8. Correct Nederlands

Controleer je LinkedIn samenvatting op spelfouten. Zorg ervoor dat alle zinnen lekker lopen en gemakkelijk te lezen zijn. Gooi je samenvatting door de spelling- en grammaticacontrole en laat het voor de zekerheid door iemand anders nalezen.

Vind je deze LinkedIn checklist heel handig, maar heb je domweg geen tijd, geen energie, of écht geen schrijftalent? Neem contact op! Dan kijken we wat we kunnen doen.
CONTACT

Ga je een afbeelding op LinkedIn plaatsen? Lees dan ook even dit artikel: Social Media: de perfecte beeldformaten

Deel dit:

1 Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.