Hoe Maak je Landingspagina’s met een Hoge Conversie?

Door je landingspagina’s te optimaliseren kun je een hoge(re) conversie halen. Landingspagina’s zijn dus een belangrijk onderdeel van je website. Naast het verhogen van het aantal conversies kun je ook de traffic en SEO van je site een boost geven.

Eén van de dingen die je kunt doen met je landingspagina’s is ze afstemmen op je ideale publiek, bijvoorbeeld met personas. Maar er zijn een paar dingen die gelden voor alle landing pages.

In dit blog staan tips om landingspagina’s te maken die converteren.

Maar eerst nog even dit (voor de zekerheid);

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina of landing page is een pagina waar je bezoekers “landen” vanaf het internet. Beter gezegd; vanuit andere websites, zoals zoekmachines of sociale media.

Of zoals Seth Godin het zegt:

“A landing page is the first page a visitor to your site sees.”

En met je landingspagina komt het erop neer dat je wilt dat je bezoeker iets doet wanneer deze op je website komt. Je wilt bijvoorbeeld dat ze:

  • iets kopen
  • zich inschrijven voor de nieuwsbrief

Ja, het spreekt vanzelf dat je aandacht moet schenken aan SEO en het optimaliseren van de vindbaarheid van je websitepagina’s. En dat je rekening moet houden met verschillende punten om meer traffic te genereren én dat een zakelijk blog hierbij zeker helpt.

Máár, in dit blog richten we ons op het verhogen van conversies van je website.

Productpagina’s versus landingspagina’s

Als je een winkel hebt en maar een paar producten aanbiedt, zullen je productpagina’s de landingspagina’s zijn.

Als je veel producten verkoopt kunnen je productpagina’s en landingspagina’s heel anders zijn. Mensen kunnen naar specifieke producten zoeken, maar ook gewoon rond willen kijken bij bepaalde categorieën.

Bijvoorbeeld als je boeken verkoopt kunnen mensen zoeken naar een specifiek boek of boeken in het algemeen. Bij een algemene indeling moet je bij boeken bijvoorbeeld denken aan: literatuur, kookboeken of boeken over bloggen of marketing of communicatie.

Specifieke en algemene pagina’s kunnen dus verschillen van elkaar. Toch moet je er voor zorgen dat ze allebei als landingspagina’s zijn opgesteld.

Headline

De kop boven je landingspagina moet gelijk duidelijk maken waar de pagina over gaat. De titel moet beknopt geformuleerd zijn en perfect weergeven wat er op de pagina te vinden is.

Landingspagina’s moeten meteen overduidelijk zijn over je product. Je hebt het wel eens gehoord: de gemiddelde concentratie van mensen hebben is zo’n 8 seconden. Dit zou nog minder zijn dan die van een goudvis.

Waar het om gaat is dat je weinig tijd hebt en zo snel mogelijk duidelijk moet zijn.

Maak een kop voor je landingspagina die de aandacht van bezoekers trekt én gelijk vertelt om welk product het gaat.

Met zorg uitgekozen leestip:

Hoe schrijf je een verleidelijke titel?

Afbeeldingen

Mensen willen zien wat ze kopen, gebruik daarom afbeeldingen, images, visuals. Zeker als je fysieke producten verkoopt moet je goede foto’s op je landingspagina’s gebruiken.

Het liefst willen kopers het product natuurlijk aanraken, maar dat wordt lastig online. Daarom is het zaak afbeeldingen van het product te laten zien, want die kunnen echt je conversion rate verhogen.

Tip 1: Als je foto’s van mensen gebruikt moet je uitkijken dat ze niet te veel afleiden van het product.

Tip 2: Gebruik geen stock foto’s tenzij je ze “eigen” maakt en ze echt iets toevoegen

(eigen maken betekent hier dat je de foto zo bewerkt dat die overeenkomt met je brand image).

Met zorg uitgekozen leestip:

Gratis Stock Foto Websites

Voeg Sociaal Proof Toe

‘Social Proof’ is als volgt beschreven op Wikipedia:

Social proof is a psychological phenomenon where people assume the actions of others in an attempt to reflect correct behavior for a given situation.

Volgens Robert Cialdini die het principe van ‘Social Proof’ bestudeerd heeft in zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion beschouwen we zeker gedrag als gepaster in bepaalde situaties als we anderen het ook zien doen.

Het komt erop neer dat we veel belang hechten aan de mening van andere mensen wanneer we niet weten wat we moeten doen. We gaan er dan vanuit dat andere wel weten wat het beste is.

Buffer heeft het over 6 types van social proof. Bij de aanschaf van een product hechten mensen veel belang aan de mening van:

  • experts
  • bekendheden
  • gebruiker reviews
  • vrienden

 

Gebruik daarom testimonials van gebruikers op je landingspagina’s. Dit is een goede manier om mensen aan te sporen tot aanschaf van een product.

Studies tonen aan dat 70 procent van de consumenten naar productbeoordelingen kijken voordat ze een aankoop doen. En productrecensies door consumenten worden 12 keer meer vertrouwd dan productbeschrijvingen van fabrikanten.

Veiligheidstekens

Met veiligheidslogo’s en badges kun je het vertrouwen en de geloofwaardigheid van je website een boost geven. Wanneer bezoekers van je site een betrouwbaar veiligheidsteken zien zijn ze eerder geneigd over te gaan tot aankoop van een product.

Studie toont aan dat trust badges conversie met 32% verbeterd.

Voor een Nederlandse site kun je bijvoorbeeld het thuiswinkel waarborg logo gebruiken.

Kijk; keurmerken van webwinkels zeggen niet alles over de betrouwbaarheid van een site, omdat iedereen een keurmerk kan beginnen.

Maar een keurmerk zegt wel iets over de service van de webwinkel. Het kan net dat ene zetje voor een consument zijn om iets aan te schaffen.

Samenvatting

Je landingspagina moet in ieder geval de volgende elementen bevatten:

  • Headline
  • Afbeeldingen
  • Sociaal Proof
  • Veiligheidskenmerken

Ja, al deze punten vereisen de nodige aandacht en het ligt eraan wat je wilt bereiken met je landingspagina. Wil je iets verkopen of brand awareness creëren? Zorg er in ieder geval voor dat de bezoeker vindt waar die naar op zoek is anders klikt die zo weg.

Heb jij nog een goede tip voor landingspagina’s?

Deel dit:

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

18 + 20 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.