Categories: Content Marketing

Hoe Maak Je Infographics Die Meer Traffic Genereren?

Infographics zijn een geweldige manier om mensen te bereiken en meer traffic naar je site genereren. Zeker als je infographics goed toepast binnen je content marketing strategie.

Een afbeelding wordt namelijk in minder dan 1/10 van een seconde begrepen. Tel hierbij op dat 65% van de mensen visual learners zijn en dat het menselijk brein visuals 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst, dan is het duidelijk dat infographics een goede methode zijn om je publiek te bereiken.

Volgens Hubspot worden infographics ook nog eens 3X meer geliked en gedeeld dan andere soorten content op social media.

En in een onderzoek van SocialMedia2day zeggen 41,5% marketeers dat infographics het hoogste engagement vertonen.

Dit zijn toch goede redenen om infographics in te zetten binnen je content marketing. Maar, dan moet je wel kwalitatief goede infographics maken, want anders is het zonde van je tijd.

Als je infographics wilt creëren om meer bezoekers naar je website te krijgen moet je infographic aan verschillende criteria voldoen.

Hieronder staan punten waar je op moet letten bij het maken van infographics.

In dit blog geef ik je:

• Tips & Tricks voor je infographic ontwerp

• 5 gratis online infographic tools

 

Tips & Tricks voor je infographic ontwerp

Verderop staan gratis online infographic tools, maar voordat je daarmee aan de slag gaat geef ik je eerst de elementen voor een goede infographic.

 

Check je data

Infographics zijn een geweldige manier om data te laten zien. Cijfers en statistieken worden veel sneller begrepen als je die visueel weergeeft.

Maar voordat je allerlei nummers en getallen gaat gebruiken, moet je zeker weten dat de percentages juist zijn.

Denk hierbij aan de volgende 3 punten:

  1. Zorg ervoor dat de statistieken accuraat zijn
  2. Zorg ervoor dat je betrouwbare bronnen gebruikt
  3. Double check de data en de bronnen

Zeker als je infographic sterk gefocust is op statistieken moet je ervoor zorgen dat alles klopt.

Check, controleer, double check, repeat!

 

Maak je infographic visueel

We zijn allemaal heel erg visueel ingesteld of zoals Sussman het zegt:

“We are visually wired.”

Een infographic is natuurlijk een geweldige manier om al je data en informatie visueel te presenteren. Maar zorg ervoor dat je ‘m niet helemaal vol propt.

Hou je infographic overzichtelijk. Zorg voor een goede balans tussen beeld en tekst. Wissel de afbeeldingen af met de geschreven informatie.

Én hou de teksten kort en bondig! Het hele idee van een infographic is dat die in één oogopslag begrepen moet worden.

Kan het visueel weergegeven worden? Doe dat dan en maak het visueel.

Om inspiratie op te doen en te zien hoe je structuur en balans aanbrengt in je infographic kun je even kijken bij Column five media.

 

Kleurgebruik bij je infographic

Voordat je nu helemaal los gaat met het visueel aantrekkelijk maken van je infographic moet je nadenken over het kleurgebruik.

Het kleurgebruik kan namelijk de boodschap van je infographic beïnvloeden.

En omdat je alle kleuren van de regenboog kunt gebruiken betekent dat nog niet dat je dat moet doen.

Ik raad aan om zo min mogelijk kleuren te gebruiken; 2 of 3 is prima. Hou het simpel en visueel aantrekkelijk. Minder is beter in dit geval beter.

Kleuren hebben een emotionele lading en een dieper psychologisch effect. Bekijk de afbeelding van Visme hieronder voor meer informatie en de psychologische gevolgen van kleurgebruik.

Maak een infographic voor je publiek

Deze tip is natuurlijk zéér voor de hand liggend, maar moet toch genoemd worden. Je kunt namelijk wel een mooie infographic maken, maar als het geen interessante informatie bevat hoef je ‘m niet te maken.

Voor het maken van een infographic moet je je altijd afvragen of je publiek daar behoefte aan heeft. Het is net als bij het schrijven van een blog moet je je verplaatsen in je publiek.

De infographics die de meeste aandacht krijgen en het meest gedeeld worden, zijn die waar je lezers het meeste aan heeft.

Een goed onderwerp is het halve werk voor je infographic. Vraag je daarom bij het maken van je infographic altijd af of je lezers op de informatie zitten te wachten.

Zorgvuldig uitgekozen leestip:

Hoe maak content marketing personas?

Geef je infographic een goede titel

De kop van je infographic is net als bij de titel van je blog zeer belangrijk. Bedenk daarom een goede kop, want dit kan je infographic maken of breken.

Goede titels voor een infographic hebben deze eigenschappen:

  • Ze beschrijven de infographic.
  • Trekken de aandacht.
  • Zijn kort en bondig, zodat ze in 1 oogopslag te begrijpen.

Als je geen krachtige titel hebt, wordt het niets met je infographic. Stop er de nodige creativiteit en energie in anders is het zo zonde van je tijd.

 

Noem je bronnen

Als je verschillende data gebruikt voor je infographic dan moet je die ook noemen. Niet alleen geeft het een betrouwbaardere indruk, het is ook wel zo netjes.

Je hebt ze als het goed is gecheckt en nog een keer gecheckt, dus de informatie moet kloppen. Zorg er ook voor dat de data up-to-date is. Het is jammer als die verouderd is.

Onderaan de infographic is een goede plek om al je bronnen te zetten. Wanneer je ze in de infographic zet moet je uitkijken dat het niet te druk wordt.


Oké. We hebben nu de punten behandeld waar je op moet letten bij het produceren van je infographic.

Komen hieronder 5 gratis online infographic makers (in willekeurige volgorde).

Even voor de duidelijkheid: Ik heb ze niet allemaal gebruikt en/of getest.

Deze tools heb ik uit meerdere blogs met recensies over het maken van infographics gehaald en ik heb er zelf 1 gebruikt.

 

5 gratis online infographic tools


1. Piktochart

Handige infographic maker waarmee je veel kunt doen. Er zijn thema’s en je kunt de kleuren en lettertypes aanpassen. Ik heb er zelf een keer deze infographic mee gemaakt: in 9 stappen een social media strategie.

Piktochart werd in een blog van Frankwatching als beste gratis infographic tool verkozen.

2. Infogr.am

De gratis versie heeft een beperkte keuze aan templates. Handige tool als je een simpele infographic met grafieken, charts, kolommen of zo wilt maken.

 

3. Easelly

Volgens Shopify eenvoudig te gebruiken, beperkt aanbod aan afbeeldingen en pictogrammen, maar wel gratis.

Veel templates om uit te kiezen en je kunt de infographic maker in het Nederlands gebruiken.

 

4. Venngage

Volgens Creative Bloq is Venngage de site waar je naartoe moet om je infographic te maken. Simpel en eenvoudig te gebruiken.

 

5. Canva

Deze tool wordt ook door meerdere websites aanbevolen om infographics en mooie visuele content mee te creëren.

Je moet je wel eerst een account aanmaken voordat je kunt gaan ontwerpen. Dus je kunt niet meteen aan de slag.

Als het goed is moet je met één van deze sites een infographic kunnen maken. Volgende stap is ‘m op je website te krijgen.

 

Hoe moet je je infographic formatteren en publiceren op je site?

Je hebt een geweldige infographic ontworpen en nu wil je ‘m op je website zetten. Dan kun je ‘m gewoon uploaden net zoals je afbeeldingen op je WordPress site (of ander CMS) toevoegt.

Pas wel de afmetingen van de infographic aan, zodat die eenvoudig te bekijken is.

Kissmetrics raadt een Breedte van 600 px aan en een maximale Lengte van 8000 px.

Maar als je meer traffic naar je website wilt dan moet je ervoor zorgen dat mensen je infographic makkelijk kunnen delen.

Embed code voor je infographic

Om je infographic eenvoudig te kunnen laten delen heb je een HTML embed code nodig, zodat mensen je infographic op hun eigen site kunnen zetten met een link terug naar jouw site.

Nee, schrik niet. Hopelijk ben je niet gelijk afgehaakt nadat je las dat je een HTML embed code moet hebben. Je kunt op veel van de websites van de gratis infographic tools hierboven ook zo’n code maken.

Heb je een WordPress website ? Dan kun je een plug-in installeren.

Wil je zelf een embed code genereren? Kijk dan bijvoorbeeld op Siege Media.

Dit zijn alle tips en tricks om een mooie informatieve infographic te maken.

Zet ‘m op je site met een HTML embed code en breng ‘m onder de aandacht via je social media kanalen, e-mail ‘m naar je subscribers, promoot ‘m waar je kunt.

Als je een waardevolle infographic hebt gedeeld, zul je zien dat het traffic naar je site omhoog schiet. Zorg ervoor dat je connectie met je bezoekers maakt en het moet goed komen met je business.

Conclusie

Infographics creëren voor je content marketing is heel goed mogelijk. Gebruik de tips & tricks en je kunt echt een goede infographic maken.

Hou je vast aan alle elementen voor, zodat je een waardevolle infographic krijgt. Denk aan je lezers en geef ze een infographic waar ze wat aan hebben, want zo creëer je een loyaal publiek.

Heb jij nog goede tips voor het maken van infographics?

Header door Jean-Marc Mulder

Deel van Infographic in header door Freepik

Jean-Marc Mulder

Ik ben ondernemer, oprichter en blogger van MLDR Communicatie. Spelen met tekst en beeld heeft ertoe geleid dat ik me nu bezig hou met content creatie en content marketing.

View Comments