SEO

Hoe Maak je een SEO Vriendelijke Homepagina?

Hoe Maak je een SEO Vriendelijke Homepagina?

Homepage SEO

Je homepage optimaliseren of een SEO vriendelijke homepagina maken. Hoe doe je dat?

Het optimaliseren van je startpagina voor Google of andere zoekmachines wordt ook wel Homepage SEO genoemd.

Meteen even een waarschuwing; volgens sommige SEO experts bestaat er helemaal niet zoiets als Homepage SEO.

OK…maar euh…? Waarom kun je geen SEO vriendelijke homepagina maken dan?

Nou, het heeft te maken met het optimaliseren van je homepagina op trefwoorden.

Volgens Yoast moet je met je homepage niet proberen zo hoog mogelijk te ranken met keywords in zoekmachines. Met je homepagina zou je alleen op bedrijfsnaam of merk moeten inzetten wat betreft SEO.

Deze visie van Yoast heeft op internet heel wat discussie losgemaakt en het zette Neil Patel aan het denken. Hier is een fragment uit zijn artikel over het probleem met homepagina-optimalisatie.

Waar het op neerkomt is dat je niet alles op alles moet zetten om met 1 keyword hoog in de zoekresultaten te komen.

Het beste is om Google laten weten wat het onderliggende thema van je site is en welk product je aanbiedt.

Later komt Yoast eigenlijk erop terug dat homepage SEO niet bestaat, want in Homepage SEO geven ze de volgende tips:

Daarom hieronder toch een paar optimalisatie punten waarop je moet letten om je homepagina zo SEO vriendelijk mogelijk te maken.

Hoe creëer je een SEO vriendelijke homepagina?

Leg Uit Wat je Bedrijf Doet

Eerste homepage optimalisatie tip is dat je duidelijk moet maken wat je bedrijf doet en welk product je hebt.

Ja, het is natuurlijk een beetje suf advies, maar een bezoeker op je homepage moet gelijk weten wat je aanbiedt.

Er moet geen enkele twijfel zijn over wat je website inhoudt.

Maak je USP Specifiek

USP? USP is de afkorting voor: Unique Selling Point.

Op Wikipedia staat de volgende definitie:

“Een unique selling proposition of unique selling point is de eigenschap van een product die het onderscheidt van vergelijkbare producten.”

Wat is het doel van je bedrijf? Geef duidelijk aan wat je aanbiedt.

En geef bezoekers gelijk de belangrijkste voordelen als ze bij jouw onderneming een service of product gaan gebruiken. Zet content op je homepage die bezoekers helpt je website meteen te begrijpen.

Maak dus gelijk duidelijk wat je unique selling point (USP) is op je homepagina. Zo help je zoekmachines en bezoekers.

Maar duidelijkheid is niet het enige wat ertoe doet op je homepage.

Met zorg gekozen leestip:

Hoe Schrijf je SEO Vriendelijke Blogs?

Logo en Navigatie

Ja, deze ligt erg voor de hand, maar ik moet het toch noemen:

Zet je logo op de homepage.

En op iedere andere pagina, want dat is je merkidentiteit.

Je hebt niet voor niets een logo laten ontwerpen. Gebruik het dan ook (als je dat nog niet doet hè).

Maak je navigatie eenvoudig en logisch.

En wat betreft de navigatie van je site; zet alle belangrijke sitelinks erop. Hierdoor kun je bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn.

Vraag je af wat bezoekers willen op je site en hoe ze dat het snelst kunnen vinden.

Je moet je je bezoekers naar de pagina’s met je product of naar de contactgegevens leiden, want daarvoor heb je een website.

Met zorg uitgekozen leestip:

5 Conversie Optimalisatie Tips voor je Website

Keyword Strategie

Om je homepage te optimaliseren moet je niet voor één trefwoord gaan, zoals we uit de internetdiscussie hierboven hebben kunnen zien.

Focus op een paar zoekwoorden.

Je moet je strategie zo opstellen dat deze gericht is op meerdere trefwoorden. Deze zoekwoorden moeten allemaal aansluiten bij het thema van je site en je merk.

Wat zijn de belangrijkste producten op je site? Welke service geef je je klanten?

Check anders op Google wat je krijgt als je op een paar woorden zoekt. Bijvoorbeeld Communicatie en Amstelveen, zoals hieronder:

En als je dit eenmaal hebt gedaan, moet je eraan blijven werken. Een website optimaliseren is net als veel andere dingen; je moet er actief mee bezig zijn en tijd in steken.

Houd het Schoon en Helder

Nog een laatste punt voor een SEO vriendelijke homepagina:

Hou het overzichtelijk.

Je startpagina moet gemakkelijk te overzien zijn. Fris en helder.

Ga niet van alles op je site zetten met het risico dat het druk en onoverzichtelijk wordt.

Zoals bijna alles wat met ontwerpen te maken heeft, is minder vaak meer. Wees to the point. Maak een homepage die eenvoudig en simpel is.

Wat je niet wilt is dat het langdradig, ingewikkeld of onnodig ingewikkeld is.

Wees duidelijk en gestructureerd op je homepage. En eigenlijk geldt dit SEO advies voor alle pagina’s op je website, maar dit terzijde.

Vraag je altijd af of het echt nodig is om iets op je website te zetten. Voegt het iets toe? Als het antwoord nee is, moet je het weglaten. Onthoud hierbij:

Less is more.

Conclusie

Goed. Wat moet je nu allemaal doen om je homepagina SEO vriendelijk te maken?

• Leg uit wat je bedrijf doet. Je moet ervoor zorgen dat zoekmachines gelijk begrijpen waar je bedrijf en producten over gaan en dat bezoekers meteen weten wat je USP is. Leg uit wat je onderneming doet.

• Zorg ervoor dat je logo goed zichtbaar is en niet alleen op je startpagina, maar op alle pagina’s. En geef je site een overzichtelijke structuur. Maak het navigeren op je website duidelijk en snel te begrijpen.

• Richt je niet op één trefwoord met je homepage. Ga voor meerdere zoekwoorden en laat je strategie aansluiten bij het thema van je site en je merk.

• Maak je homepage gemakkelijk te overzien en gooi ‘m niet vol met onnodige informatie. En geef je site een goede structuur, zodat mensen makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

• Zorg ervoor dat je bezoekers en zoekmachines de content geeft die nodig is om gelijk je website te begrijpen. Geef ze een goede ervaring en geef antwoord op hun belangrijkste vragen.

OK, dat was het.

Wat is volgens jou het belangrijkste voor een SEO vriendelijke homepagina?

Afbeelding in header door Tumisu via Pixabay bewerkt door Jean-Marc Mulder.

Jean-Marc Mulder

Ik ben ondernemer, oprichter en blogger van MLDR Communicatie. Spelen met tekst en beeld heeft ertoe geleid dat ik me nu bezig hou met content creatie en content marketing.

View Comments

Share
Published by
Jean-Marc Mulder