Met creatieve ideeën je e-mailmarketing groeien?

Of je nu een professionele blogger bent of een e-commerce – goede content marketing, uitstekende communicatie en persoonlijk contact zijn onmisbaar voor het opbouwen van een relatie met lezers. Alleen wanneer je je doelgroep bestudeert, is het mogelijk om een creatieve e-mailmarketing strategie te ontwikkelen. Door de verzamelde informatie te analyseren en te begrijpen kun je een strategie samenstellen die de lezer overtuigd om actie te ondernemen. Een strategie die helpt om e-mailmarketing uit te laten groeien tot een winstgevend marketingkanaal.

 

In dit artikel lees je hoe je eenvoudig meer nieuwsbriefabonnees verzameld.

De strategie achter een goede nieuwsbrief

Ieder bedrijf zal waarschijnlijk een andere strategie voor de nieuwsbrief hanteren. Een e-commerce richt zich op het presenteren van nieuwe collecties en vult de nieuwsbrief template met afzonderlijke producten. Een auteur van een blog zal eerder zijn of haar expertise willen delen. Wat je doel ook is, een publiek is er voor ieder soort nieuwsbrief.

 

De meest eenvoudige manier om nieuwsbriefabonnees aan te trekken is door exclusiviteit en relevantie aan te bieden. Zo kan de eerder genoemde e-commerce ervoor kiezen om kortingscodes in hun e-mails te delen, terwijl de blogger lezersvragen in de nieuwsbrieven beantwoord. Ga na wat jouw doelgroep als relevant zal zien en hoe je extra waarde in de nieuwsbrief kunt aanbieden. Zorg ervoor dat je e-mailmarketingcampagnes informatie bevatten die op geen ander marketingkanaal kan worden gevonden.

 

Vergeet daarbij niet dat een e-mail geen eenrichtingsverkeer hoeft te zijn. Het directe contact met de lezer is juist een uitgelezen mogelijkheid om interactie aan te moedigen. E-mailmarketing kan uitstekend worden gebruikt om lezers persoonlijker te leren kennen en een gesprek aan te gaan.

Aanmeldformulieren als basis voor leadgeneratie

Het ontwerp en de plaatsing van het aanmeldformulier zijn de sleutel voor het succesvol verzamelen van nieuwe abonnees. Allereerst moet het aanmeldformulier niet teveel informatie vragen. Hoe meer informatie de lezer moet invullen, hoe groter de barrière voor de aanmelding. Houd het simpel en kies voor enkel het e-mailadres, of het e-mailadres met de naam.

 

Ook de plaatsing speelt een rol. Maak het aanmeldformulier goed zichtbaar op je website. Denk bijvoorbeeld aan bovenin in de header, in de sidebar of onderin de footer. Een andere mogelijkheid is om een compact aanmeldformulier onderaan ieder blogartikel te plaatsen.

 

Hoewel pop-ups als irritant ervaren kunnen worden, zijn ze zeer effectief om de aanmeldratio te verhogen. Zorg er echter wel voor dat de pop-up niet het gehele scherm in beslag neemt.

Lead magnets als extra overtuigende factor

Het ontvangen van de nieuwsbrief is voor sommige lezers voldoende reden om zich aan te melden, hoewel veel lezers iets meer aanmoediging nodig hebben.

 

Voor een e-mail hoort wat. Lead magnets, om precies te zijn. Deze kunnen worden gezien als cadeau voor de lezer in ruil voor zijn of haar e-mailadres. Op het internet zien we ze overal terug, eenvoudigweg omdat deze strategie werkt.

 

Bied lezers een handige checklist, kortingsvoucher, ebook, deelname aan een gratis webinar of event, video workshop of mini cursus aan. Ga na wat de lezer zal interesseren of welk probleem je voor ze kunt oplossen. Een lead magnet overtuigd de lezer om zich voor je nieuwsbrief aan te melden en zal het aantal abonnees een flinke boost geven.

Gastauteur: Megan de Graaf is online marketeer bij Newsletter2Go. Newsletter2Go is de e-mailmarketing software waarmee je moeiteloos professionele nieuwsbrieven, geautomatiseerde campagnes en autoresponders ontwerpt en verzendt.

Deel dit:

1 Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.