7 Copywriting Tips die je E-Mail Conversie Verbeteren

Met de juiste copywriting technieken kun je je e-mail conversies een boost geven. Je kunt je e-mail marketing verbeteren door een paar simpele schrijftips te volgen.

Het is niet nodig dat je veel tijd en energie in een e-mail campagne steekt en dat er dan niets gebeurt. Ja, je kunt denken; nou volgende keer beter. Maar je kunt ook copywriting methodes gebruiken die je e-mail marketing versterken én conversies opleveren.

89% van de marketeers zegt dat e-mail marketing het belangrijkste middel is voor het genereren van leads. Als mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief, geven ze daar eigenlijk mee aan dat ze geïnteresseerd zijn in je bedrijf. E-mail abonnees willen graag jouw nieuwsbrieven ontvangen. Zorg er dus voor dat je e-mails goede tips geven, zodat je je e-mail ontvangers uiteindelijk omzet in klanten.

Wil jij je e-mail campagnes een extra impuls geven? Gebruik dan deze copywriting tips om de conversie van je e-mail marketing te verbeteren.

Schrijf Verschillende E-mail Versies

Even snel een e-mail maken en ‘m dan gelijk versturen is geen goed plan. Niet doen.

Het is beter om een e-mail te schrijven en die de volgende dag nog een keer te bekijken. Lees ‘m rustig door en denk aan wat je met je mail wilt bereiken.

Zie de mail als een voorlopig ontwerp waar nog aan gesleuteld moet worden.

Herschrijf ‘m waar nodig en verfijn je concept. Blijf dit doen tot je tevreden bent.

Volg deze copywriting technieken voor je e-mail marketing:

  • Schrijf een ruwe schets.
  • Laat de e-mail een dagje liggen, neem afstand.
  • Bewerk, herschrijf je concept.
  • Blijf je e-mail finetunen tot je er blij van wordt.

 

Verbeter je e-mail net zo lang als nodig is, want als jij niet enthousiast bent zal je publiek dat ook niet zijn. Blijf reviseren tot je een e-mail hebt waarvan je zeker weet dat deze potentiële klanten aanspreekt.

Geef je e-mail ontvangers content waar ze iets aan hebben. Het gaat er bij e-mail marketing tenslotte om dat je je lezers omzet in blije klanten.

 

E-mail Marketing = Schrijven voor het Web

E-mail copywriting is hetzelfde als schrijven voor internet. Dat betekent dat je je e-mails een logische opbouw nodig hebben. Geef je e-mail structuur, zodat je lezers weten wat ze kunnen verwachten.

Schrijf kort en bondig. Zo hou je de aandacht van je klanten vast en leid je ze door je e-mail in de gewenste volgorde.

Maak je e-mail overzichtelijk door ruimte open te laten of door bullets te gebruiken. Alles om je e-mail scannable te maken, want lezers houden ervan om snel door teksten te gaan.

E-mail Marketing Copywriting voor Internet:

  • Volg een logische structuur
  • Hou het kort en bondig
  • Maak het scannable

Met zorg uitgekozen leestip:

Beter Bloggen & Schrijven met Hemingway

Lengte van je E-mail

Maak je geen zorgen over de grootte van je e-mail. Of tenminste; maak je later druk om de lengte van je e-mail. Het gaat erom dat erin staat wat belangrijk is. Als je e-mail groot uitvalt, omdat er veel in moet dan is dat OK.

Je e-mail moet voldoen aan het doel en je moet niet gaan schrappen om het zo klein mogelijk te maken. Tuurlijk, als het korter kan dan moet je dat doen, maar wordt je e-mail hierdoor onduidelijk dan moet je dat niet doen.

Bedenk wat je wilt bereiken met je e-mail en ga gewoon schrijven. Bedenk dat je later je e-mail altijd nog gaat bewerken en structuur geeft.

Focus op het doel van je e-mail en zet je lezers aan tot de gewenste acties. Geef ze redenen en voordelen om tot handelen over te gaan. Haal twijfels weg en informeer om je lezers tot klanten te converteren.

Richt je op het doel van je e-mail (conversie) en verbeter later eventueel de omvang van je e-mail.

Richt je E-mail op de Ontvanger

E-mail marketing copywriting moet gefocust op de lezer zijn. Richt je daarom rechtstreeks tot je lezer. Hoe ontvangers reageren op een e-mail kan een enorm verschillen door hoe ze benaderd worden. Kijk eens naar de volgende zinnen:

Wij zijn altijd op zoek naar manieren om ons te verbeteren, dus aarzel niet om contact met ons op te nemen en laat ons weten hoe we kunnen helpen.

Of:

Aarzel niet om contact op te nemen zodat we je kunnen helpen en jouw ervaring te verbeteren.

De eerste zin gaat van de zender uit door het gebruik van ‘we’ en ‘ons’. De tweede zin richt zich op de ontvanger door ‘je’ en ‘jouw ervaring’.

Regels om te volgen bij het schrijven van e-mails:

  • Richt je op de ontvanger
  • Gebruik ‘u’ of ‘jij’
  • Voorkom te veel focus op je merk
  • Wees behulpzaam

 

Gebruik de Beste CTA Technieken

CTA of Call to Action is bedoeld om mensen tot een bepaalde handeling over te halen. Hieronder staan 4 van de belangrijkste punten:

Gebruik Maar 1 CTA Knop

Laat je gebruikers niet kiezen tussen twee of meer acties. Richt hun aandacht op één knop; de belangrijkste actie die ze moeten verrichten. Bijvoorbeeld bij webshops wil je dat klanten iets kopen dus moet er één knop zijn ze die tot betalen aanzet.

Andere CTA’s Alleen als Tekst

Wil je nog een CTA in je mail zetten, doe dat dan niet met een knop. Je kunt deze CTA dan beter in een zin als hyperlink zetten. En zorg ervoor dat dit kleiner is dan je primaire CTA button.

Alles moet erop gericht zijn dat je lezers op de belangrijkste CTA willen klikken.

Je CTA moet een Uniek Voordeel Geven

Focus op de voordelen die het klikken op je CTA geeft. Schrijf dat je aantal conversies kunt verhogen met 10% als ze zich inschrijven op je nieuwsbrief. Geef 20% korting wanneer klanten op je nieuwsbrief inschrijven.

En zorg voor urgentie om te klikken. De aanbieding geldt alleen nu! Als mensen later klikken dan missen ze een unieke kans.

Plaats je belangrijkste CTA aan het einde

Als je met je e-mail wilt dat je lezers een product kopen, zet die aan het einde. Eerst geef je alle voordelen en redenen, zodat je lezers niet anders meer kunnen dan overgaan tot aanschaf. Daarna geef je de onweerstaanbare CTA knop om op te klikken.

 

Schrijf Pakkende Onderwerp Regels

Onderwerp regels zijn zeer, zéér belangrijk voor je e-mail marketing campagnes. Wil je dat je e-mails geopend worden, zorg dan voor een pakkende onderwerp regel.

47% van de e-mailontvangers opent e-mail op basis van de onderwerp regel.

Voorkom saaie nietszeggende onderwerp regels. Bedenk of je zelf de e-mail zou openen als je die zou krijgen. Nee? Dan opent jouw ontvanger ‘m ook niet.

Herschrijf, herschrijf, herschrijf

Ben je niet tevreden over je onderwerp regel? Herschrijf ‘m net zolang tot je wel tevreden bent. Blijf er net zolang aan schaven tot die goed is.

Mocht het openingspercentage van je e-mail campagne dan tegen vallen dan kun je jezelf dat in ieder geval niet verwijten.

Maak Nieuwsgierig

Maak de ontvangers van je e-mail nieuwsgierig. Een intrigerende kop boven je e-mail is dan natuurlijk de beste manier om je lezers je e-mail in te trekken.

Grijp de aandacht met een goede titel, maak ze benieuwd en zorg ervoor dat ze verder lezen.

Zorg er wel voor dat de onderwerp regel overeenkomt met je e-mail. Als je lezers zich in de maling genomen voelen openen ze volgende keer zeker niet je e-mail. Of erger, ze schrijven zich uit.

Hou het Kort

Schrijf korte onderwerp regels. Hou zo’n 65 karakters aan. Schrijf je te veel woorden in de onderwerp regel dan hoeft de e-mail niet meer geopend te worden.

Maak de onderwerp regel van je e-mail kort en bondig.

 

Urgentie

Net als bij CTA’s moet je ervoor zorgen dat er haast bij zit om de e-mail te openen. De e-mail biedt een uniek voordeel aan de ontvanger wanneer die gelijk reageert.

Denk bij het schrijven van de onderwerp regel voor e-mail aan de volgende punten:

  • Schrijf Pakkende Onderwerp Regels
  • Herschrijf, herschrijf, herschrijf
  • Maak Nieuwsgierig
  • Hou het Kort
  • Urgentie

Schrijf Vragen die Onweerstaanbaar Zijn

Formuleer vragen waar iedereen het eens moet zijn. Vragen die alleen bevestigend beantwoord kunnen worden.

Schrijf een vragende zin, zodat deze wel met een ja beantwoord moet worden.

Voorbeeld:

Wil je geld besparen?

Ja, natuurlijk wil je geld besparen. Iedereen wil geld besparen.

Ander voorbeeld:

Wil je meer winst met je e-mail campagnes?

Ja, natuurlijk wil je meer winst. Waarom doe je anders aan e-mail marketing?

Dus als je een vragende zin in je e-mail gebruikt, zorg ervoor dat ja het antwoord is.

Als je ervoor zorgt dat mensen het steeds eens zijn met je, zijn ze eerder geneigd om tot handelen over te gaan. Van lezer converteer je ze tot klant.

Door het instemmen met je vragen zijn ze sneller bereid actie te ondernemen. Bezwaren en obstakels zijn weg, er zijn alleen maar voordelen.

Zorg er daarom voor dat je lezers ja zeggen.

Conclusie

Goede e-mail marketing die conversies oplevert is mogelijk met de juiste copywriting technieken. Klik niet te snel op verzenden, maar verbeter de tekst van je e-mail nog een keer. Het vergt tijd en moeite en heel veel herschrijven voor je de definitieve versie kan e-mailen.

Volg bovenstaande copywriting tips en je verbetert zeker je e-mail marketing en je conversion rates schieten omhoog.

 

Heb jij nog een goede schrijftip om e-mail conversies te verbeteren?

Deel dit:

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.