Content Marketing

Hoe Maak je Content Marketing Personas?

Content marketing personas zijn onmisbaar voor je content creatie, want voor iedere content marketing strategie is het essentieel om te weten wat je klanten willen en wie je klanten zijn.

Maar hoe kom je erachter wie je klanten zijn en wat ze willen? Door personas te maken.

Nu kun je natuurlijk denken: Personas voor mijn content marketing? Nee, die heb ik niet nodig, want ik weet zo ook wel voor wie ik content maak.

Ja, je kunt er vanuit gaan dat het maken van personas zonde van je tijd is, maar personas kunnen je echt helpen en zijn meer dan een handig hulpmiddeltje voor je content marketing.

Met personas heb je voorbeelden waar je op terug kunt vallen en naar kunt verwijzen bij het creëren van content, het schrijven van blogs of het invullen van je content kalender. Daarnaast kun je met personas ook je social media strategie beter afstemmen op je publiek.

 

 

Wat zijn personas?

Hubspot geeft de volgende definitie:

Personas zijn fictieve, algemene personages die de diverse behoeften, doelen en waargenomen gedragspatronen onder je echte en potentiële klanten omvatten.

Nog een andere definitie van Persona Academy:

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van een voorbeeldklant die een specifieke doelgroep vertegenwoordigt.

En waarom heb je personas nodig?

Je moet personas hebben om waardevolle content te kunnen creëren. Zonder personas ga je (waarschijnlijk) content maken waar jij zelf veel van weet in plaats van informatie te geven waar jouw publiek naar op zoek is. Je bent met je content dan gewoon met  grof geschut in de rondte aan het schieten en dan maar hopen dat je je publiek bereikt.

Voor je content marketing is het dus een must om personas te hebben. Ze helpen je om je klanten beter te begrijpen.

 

Waar moet een persona uit bestaan?

Hieronder staan de belangrijkste onderdelen waaruit een persona voor je content marketing bestaat. Om de gegevens in te vullen moet je je even verplaatsen in de persona.

1. Naam van Persona

  • Geef je persona een naam en profielfoto (kan van een ‘echt’ persoon zijn).

2. Functieomschrijving

  • Wat is je functieomschrijving? Welke rol heb jij binnen het bedrijf?
  • Hoe ziet je werkdag eruit?
  • Rol m.b.t. buyer decision process.

3. Informatie over het Bedrijf

  • Wat voor bedrijf werk je? Type bedrijf
  • Omzet
  • Aantal werknemers

4. Persoonlijke achtergrond gegevens

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Single, samenwonend, getrouwd, kinderen
  • Opleiding
  • Locatie: stedelijk / Randstad / provincie

 

5. Doelen / Uitdagingen

  • Waardoor word je gemotiveerd?
  • Wat daagt jou het meest uit in je werk?
  • Hoe wordt je succes gemeten in de onderneming?

6. Frustraties

  • Wat frustreert je het meeste in je werk?
  • Waar heb jij het meest behoefte aan om deze frustratie op te lossen?

7. Informatiebronnen

  • Waar zoek je informatie?
  • Wat is belangrijk m.b.t. content?
  • Welke publicaties of blogs lees je?
  • Hoe wil je informatie tot je nemen?
  • Van wie vind je de mening belangrijk: vrienden, collega’s, deskundigen?

8. Aanvullende informatie

Naast alle bovenstaande informatie kun je ook nog achtergrondomschrijvingen en verhalen die specifiek zijn voor het persona opschrijven. Deze kunnen het personage echt tot leven wekken en kunnen je helpen bij je content marketing. Zo kun je de content nog meer op maat snijden.

Denk hierbij aan:

  • hobby’s/vrijetijdsbesteding
  • quotes/uitspraken van echte klanten
  • social media gebruik; welke, wanneer?

 

Hoe creëer je een content marketing persona?

Je maakt een persona om je content af te stemmen op je publiek. Maar hoe kom je erachter waar je klanten behoefte aan hebben?

CMI vroeg aan content marketing professionals hoe zij aan informatie kwamen voor de ontwikkeling van personas.

Over het algemeen kwam het hierop neer:

• Maak connectie in het echte leven

• Analyseer data

• Monitor social media

Deze 3 punten zijn hieronder verder uitgewerkt, zodat je persona kunt maken gebaseerd op echte informatie.

1. Vraag het

Wie weet het beste wat je klanten willen? Je klanten zelf.

Ga er daarom op uit en ontmoet ze in het echt. Spreek met ze af en praat met ze. Of beter: luister naar ze.

Vraag wat je publiek van je product of service vindt. Vraag wat ze nodig hebben.

Naast één op één afspraken, kun je ook denken aan: telefooninterviews of enquêtes.

Voor surveys kun je bijvoorbeeld een gratis online tool gebruiken zoals SurveyMonkey of Qualtrics.

Heeft je bedrijf een sales team? Vraag dan naar de ervaringen van je sales team. Zij ontmoeten klanten en weten waar ze behoefte aan hebben.

2. Analyseer je website gegevens

Welke content wordt het meest gedeeld? Wat krijgt de meeste bezoekers? Wat genereert de meeste subscribers? Analyseer de data en creëer meer van de content die werkt. Denk hierbij ook aan de tijd die bezoekers op pagina’s besteden, page views, downloads, en bounce rates.

3. A/B testing

Je kunt je huidige content testen om inzicht te krijgen wat werkt en wat niet. Lees ter inspiratie dit artikel van Kissmetrics over A/B testing voor het maken van een persona.

4. Social Media listening

Kijk naar wat je (potentiele) klanten doen op social media. Welke content vinden ze interessant? Wat is voor jouw content marketing van belang? Gebruik social media listening tools om te achterhalen wat relevant is voor jouw bedrijf.

Gratis tools die je kunt gebruiken voor social listening zijn bijvoorbeeld:

• Google Alerts. Je kunt deze instellen voor je bedrijfsnaam, je eigen naam, onderwerpen, interesses. Zo kun je bijvoorbeeld links vinden die naar je blog, zodat je ze kunt bedanken in de commentaren.

SocialMention. Dit kun je gebruiken voor uitgebreid social media onderzoek, voor je blogs, tweets en meer.

Twazzup. Dit kun je gebruiken voor Twitter onderzoek.

 

Persona voorbeeld

Hieronder een voorbeeld van een persona die helemaal tot in de details is uitgewerkt. Deze kun je vinden op Buyer Persona.

 

Online tools om Persona te maken

Je kunt er ook voor kiezen om online personas te maken. Er zijn verschillende websites waar je personas kunt creëren. Dit is wel zo makkelijk, want zo word je aan de hand meegenomen bij het invullen van je persona gegevens.

Als je even op internet zoekt kun je bijvoorbeeld bij Xtensio online een user persona maken. Of bij: Upcloseandpersona. En anders ook nog bij Hubspot.

Heb je ervaring met 1 van deze websites of kun je een andere aanraden? Laat het weten bij de reacties.

 

Hoeveel personas heb je nodig?

Personas helpen bij het maken van content marketing beslissingen.  Volgens Heidi Cohen is het daarom verstandig om tenminste 3 personas met unieke eigenschappen te ontwikkelen.

Maar het hangt helemaal af van hoeveel verschillende doelgroepen je wilt bereiken met je content marketing. Omdat je 2 verschillende doelgroepen wilt bereiken hoef je niet per se 2 personas  te hebben.

Je moet verschillende personas ontwikkelen als dit betekent dat je je content beter, effectiever, persoonlijker kunt afstemmen op je publiek.

Ook al heb je 2 duidelijk verschillende doelgroepen met uiteenlopende profielen, toch heb je misschien maar 1 persona nodig. Dit kan het geval zijn als ze allebei dezelfde beslissingscriteria hebben. Als ze door dezelfde argumenten overtuigd worden hoef je maar 1 persona te hebben.

 

Update je personas

Als je eenmaal content marketing personas hebt ontwikkeld en er veel mee werkt moet je er wel rekening mee houden dat je personas relevant blijven.

Omdat iedereen ouder wordt en je personas ook moet je ze eens in de zoveel tijd kritisch doornemen en ze zo nodig bijwerken.

Hou je personas vers en levendig, want je wilt geen content creëren voor overleden mensen.

 

Conclusie

Nauwkeurig uitgewerkte personas helpen bij het identificeren van de behoeften en wensen van je klanten. Wanneer je weet wat ze willen kun je daarvoor oplossingen geven en deze kun je weer in perfect op maat gemaakte content aanbieden aan je publiek.

Maak dus personas voor je content marketing, zodat je je publiek bereikt met de juiste content. Schrijf ze op en werk ze op tijd bij.

Personas zijn een onmisbaar onderdeel voor het creëren van content en voor iedere stap in je content marketing proces.

Heb jij nog een goede tip voor het maken van personas?

Images in header from Unsplash

Jean-Marc Mulder

Ik ben ondernemer, oprichter en blogger van MLDR Communicatie. Spelen met tekst en beeld heeft ertoe geleid dat ik me nu bezig hou met content creatie en content marketing.

View Comments