SEO

Blog SEO Tips: Hoe Optimaliseer je Blogs?

 

Blog SEO Tips: Hoe Schrijf je SEO Vriendelijke Blogs?

Ben je op zoek naar tips om de SEO van je blogs te verbeteren? Of wil je dat je artikelen hoger in de zoekresultaten van Google komen?

In dit blog staan 20 SEO tips voor het schrijven van geoptimaliseerde blogs, zodat je content creatie inspanningen een boost krijgen.

Alexa heeft een infographic gemaakt die je als checklist kunt gebruiken voor het maken van zoekmachine vriendelijke blogs.

Maar voordat je begint met het creëren van blogs, de 20 blog SEO tips zijn onderverdeeld in de volgende 3 stappen:

  1. Focustrefwoorden Selecteren

  2. SEO Blog Schrijven

  3. Artikel Optimaliseren

 

 

Goed, laten we kijken naar de SEO tips en hoe je SEO vriendelijke blogs schrijft.

Stap 1: Selecteer je Focustrefwoorden

Voor je begint met het schrijven van SEO-vriendelijke blogs moet je eerst uitzoeken wat de beste trefwoorden zijn.

 

1. Stel een Primair Focustrefwoord vast

Om je blog te optimaliseren voor zoekmachines kun je het beste focussen op één hoofd zoekwoord.

Hoe stel je je focustrefwoord vast?

Om een keyword voor je SEO-vriendelijke blog te vinden moet je bedenken waar je blog nou eigenlijk over gaat. Zoek een trefwoord of zin uit die het thema van je blog vangt.

“Een focustrefwoord is het woord (of zin) waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines.” – Yoast

En ga na op welke woorden gezocht wordt. Waarop zoeken mensen om soortgelijke blogs te vinden? Check welke trefwoorden ze gebruiken.

Je kunt ook kijken welke blogs veel engagement krijgen en gedeeld worden via social media. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Buzzsumo gebruiken:

2. Gebruik Secondaire Trefwoorden

Met secondaire trefwoorden worden synoniemen bedoeld. Wanneer je eenmaal weet wat je focustrefwoord is kun je je blog verbeteren met trefwoorden die ongeveer hetzelfde betekenen.

Gebruik twee tot vier secondaire zoekwoorden in je blog. Keywords die een soortgelijke betekenis hebben als je primaire trefwoord.

Door secondaire trefwoorden aan je blog toe te voegen begrijpen zoekmachines beter waar je blog over gaat en zo beter ranken.

Om je blog SEO vriendelijk te maken kun je bijvoorbeeld kijken welke zoeksuggesties Google geeft wanneer je typt.

Of kijk onderaan de zoekresultaten wat voor gerelateerde zoekopdrachten je krijgt.

Je kunt al deze suggesties niet in je blogtitel gebruiken, maar deze kun je wel in je tekst opnemen.

 

Oké. Je hebt nu je meest belangrijke focus trefwoorden en synoniemen voor je blog. Gaan we over naar de volgende stap.

Stap 2: het Schrijven van je SEO Blog

3. Schrijf voor Lezers, Niet voor Zoekmachines

Waar je voor moet uitkijken is dat je voor zoekresultaten gaat schrijven en niet voor echte mensen. Je moet natuurlijk je blog zo SEO vriendelijk mogelijk maken, maar verlies niet je lezers uit het oog.

Creëer en optimaliseer blogs, maar verbeter SEO niet ten koste van de leesbaarheid.

Zoekmachines lezen je blog niet. Alleen echte mensen doen dat.

4. Schrijf Meer dan 300 Woorden

Een blog moet minstens 300 woorden hebben om goed te scoren in search engines. Lange blogs worden sneller gerangschikt dan korte blogs. Grote blogs zijn dus zeer belangrijk voor je SEO strategie.

Al zijn lange blogs waardevol moet je niet blijven schrijven om het schrijven. Behandel een onderwerp zo grondig en zo goed mogelijk.

Zorg er ook voor dat de structuur en de leesbaarheid goed zijn, want anders haken lezers af.

Dus; gebruik meer dan 300 woorden in je blog voor SEO en denk aan readability.

5. Gebruik je Focustrefwoord Ongekunsteld

Je moet je focustrefwoord flink door je blog mengen, want dat is goed voor SEO. Door het keyword in je tekst, geef je Google genoeg aanwijzingen om te begrijpen waar je tekst over gaat.

Wanneer je grote blogs schrijft zul je het focustrefwoord veel gebruiken. Het is dan dus niet nodig om het trefwoord geforceerd in je tekst te zetten.

Het is vaak handig om gewoon je blog te maken en deze daarna te optimaliseren met het focustrefwoord.

Beter Bloggen & Schrijven - 7 Tips van Hemingway

6. Gebruik de Aanvullende Trefwoorden

Door extra zoekwoorden toe te voegen kunnen zoekmachines de tekst beter categoriseren. Secondaire trefwoorden moet je minstens één keer in je blog gebruiken, maar als het kan een paar keer meer.

Hierbij geldt net als bij je focustrefwoord; doe het ongekunsteld. Hou je content leesbaar.

7. Primaire Trefwoord in de 1e Alinea

Het focus keyword van je blog moet gelijk in de eerste alinea voorkomen. Zo zorg je ervoor dat het onderwerp meteen duidelijk is.

8. Focustrefwoord in de Subtitels

Om je tekst leesbaar te maken kun je deze opbreken in stukken. Daarna kun je het beste deze brokken tekst titels en subtitels geven.

Door je blog koppen en subtitels te geven krijgt het structuur. Zo geef je je lezers houvast en kunnen ze je tekst sneller scannen.

Gebruik je keyword dus tenminste in één van je subtitels, want dit is goed voor de leesbaarheid en SEO.

9. Focustrefwoord aan het Eind van je Blog

Volgens de infographic van Alexa moet je het focustrefwoord aan het einde van je blog gebruiken. Dit moet goed zijn voor SEO, omdat het duidelijk maakt waar je blog over gaat.

Het lijkt mij altijd goed om je focustrefwoord zo veel mogelijk in je blog te gebruiken. En dus ook aan het eind van je blog.

Om je blog te optimaliseren voor zoekmachines kun je het beste het trefwoord door je hele artikel gebruiken. En zoals onder punt twee al aangegeven; gebruik ook synoniemen. Zo weet je zeker dat je blog geoptimaliseerd is.

10. Schrijf Originele Content

Het is niet handig om content te kopiëren. Zoekmachines keuren identieke content die op meerdere websites staat af.

Ga daarom geen content overschrijven van andere sites of van je eigen site. Maak originele blogs die nergens anders op internet staat om je SEO een boost te geven.

Met zorg uitgekozen leestip:

7 Content Marketing Tips die je SEO Verbeteren

11. Schrijf Foutloze Blogs

Blogs zonder spelfouten worden hoger gewaardeerd en dus beter voor SEO. Zoekmachines rangschikken pagina’s ook op basis van grammatica, syntaxis en spelling.

Als er fouten in je blog staan zullen lezers je blog minder waarderen. Gevolg hiervan is dat ze minder hoog in de zoekresultaten van zoekmachines komen.

Tip: Haal je content door de spelling- en grammaticacontrole voordat je het online zet.

12. Schrijf Simpel

Eenvoudig te begrijpen blogs zijn het beste voor SEO. Schrijf daarom korte simpele woorden en korte zinnen en alinea’s.

Je blogs moeten te begrijpen zijn voor leerlingen van ongeveer 14 jaar (eighth-grade reading level).

Om de moeilijkheid van een tekst te bepalen wordt ook wel gebruik gemaakt van Flesch reading ease.

De formule voor de Flesch reading-ease score (FRES) is:

Teksten voor 14 jarigen hebben een score tussen de 70.0–60.0 in een Flesch reading ease test.

Dus als je tekst tussen de 70.0–60.0 scoort heb je een blog dat makkelijk te lezen is.

 

13. Voeg Internal Links Toe

Interne links zijn links die van de ene pagina op een website of blogpost linken naar een andere pagina op dezelfde website. Internal links helpt zoekmachines om de webpagina’s op een site te begrijpen. En ze helpen gebruikers met het vinden van informatie op een website.

Internal linking is nuttig omdat:

  1. Gebruikers hiermee kunnen navigeren op een website.
  2. De links helpen bij het vaststellen van de informatie hiërarchie voor de website.
  3. De links helpen bij het verspreiden van link equity rond websites.

Door een goede internal linking strategie op te zetten kun je je SEO een boost geven.

Met zorg uitgekozen leestip:

14. Voeg External Links Toe

Externe links zijn hyperlinks naar posts en pagina’s op andere websites. Dus als je een link op je website gebruikt die naar een andere website gaat is dat een external link. En andersom kan een website een link gebruiken die naar jouw pagina gaat.

Volgens een onderzoek van Reboot heeft het een positief effect op SEO om externe links te gebruiken.

Uitgaande relevante links naar gezaghebbende sites worden in de algoritmen meegenomen en hebben een positieve invloed op rankings.

Stap 3: Optimaliseer je artikel

Goed, je hebt een SEO blog gemaakt, deze kun je verder verbeteren door de volgende pagina elementen te optimaliseren.

15. Gebruik het Trefwoord in de titel

Maak een titel met het primaire trefwoord erin en probeer het keyword aan het begin van de titel te zetten. Als je dat doet is dat goed voor SEO. Het is namelijk één van de eerste dingen waar zoekmachines naar kijken om te bepalen waar het blog over gaat.

Een titel zonder je forcus trefwoord erin maakt het heel lastig om je blog bovenin de zoekresultaten te krijgen. En wanneer je blog niet gevonden wordt zal het ook geen lezers krijgen.

16. Trefwoord in de Permalink

Permalinks of permanente links zijn de URL’s die je webpagina’s of berichten krijgen. Het is het webadres dat je in de browserbalk ziet.

Voor dit artikel is het: https://www.mldr-communicatie.nl/blog-seo-tips/

Om je blog te optimaliseren moet je ook een SEO vriendelijke URL creëren.

Hoe maak je een SEO vriendelijke permalinks?

Een goede URL bevat het focus trefwoord en is kort en simpel. Je vergroot de online vindbaarheid van je bericht door met de URL duidelijk te maken waar het over het gaat. Een SEO vriendelijke URL is eenvoudig te begrijpen voor webbezoekers en zoekmachines waar de pagina over gaat.

17. Trefwoord in de SEO titel

De SEO titel van je blog is te zien bij de zoekresultaten van zoekmachines. Mensen zien dit als de titel van je snippet in de resultaten van Google of andere zoekmachines.

Dus deze SEO kop bij je blog zien mensen als ze nog niet op je site zijn. En kan daarom ook anders zijn dan de titel bij je blog op je website.

Om zoekmachines duidelijk te maken waar je bericht over gaat moet je de focus trefwoorden in de SEO titel zetten.

De SEO titel moet niet te kort zijn, omdat je dan niet optimaal gebruik maakt van de ruimte. Maar het is ook niet goed als je SEO titel te lang is. Dan kunnen zoekmachines niet de hele titel laten zien in de zoekresultaten.

Google heeft een vaste ruimte waarin het de SEO titel laat zien. Dit betekent dat het meer i’s dan w’s kan laten zien, dus veel hangt af van je woordkeuze.

5 Content Marketing Methoden om Gevonden te Worden

18. Focus Trefwoord in de Metadescriptie

De tekst van je metabeschrijving is te zien in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is een korte beschrijving van je pagina. Zie de meta description als een blurb van ongeveer 155 tekens die de inhoud van je blog samenvat.

Zorg er daarom voor dat de zoekwoorden in de snippet staan.

En; het doel is dat iemand die op Google zoekt op jouw link klikt door de metabeschrijving bij jouw bericht. Metadescripties zijn er dus om clickthroughs van zoekmachines te genereren.

Het optimaliseren van de metabeschrijving is dus vrij belangrijk voor SEO.

19. Tags & Categorieën voor je Blog

Geef je berichten goede categorieën en tags om je blogposts te organiseren. Zo kun je je blogs met dezelfde onderwerpen met elkaar verbinden. Als je een gestructureerd systeem op je website hebt kan dit de SEO stimuleren.

Het gaat er weer om dat je webpagina’s goed gecrawld kunnen worden. Daarom is het belangrijk om goede categorieën tags aan je pagina’s te geven, zodat mensen er naartoe gaan via Google.

Zorg ervoor dat je blogs perfecte landings pages zijn.

20. Trefwoord in Image Alt Tags

Wanneer je afbeeldingen in je blogs gebruikt moet je je focus trefwoord in de “image alt tag” gebruiken. Dit is de beschrijving van de afbeelding die zoekmachines gebruiken om te zien wat ze betekenen.

Zoekmachines kunnen geen plaatjes bekijken, maar hebben een omschrijving nodig om te weten wat ze betekenen. Voor SEO dus belangrijk dat je de image “alt tag” invult om gevonden te worden.

Bekijk hieronder de infographic met SEO tips voor het optimaliseren van je blogs voor zoekmachines.

Dit waren de tips voor het schrijven van SEO vriendelijke blogs. Check de infographic om je blog te controleren voordat je op publiceren klikt.

 

Heb jij nog een goede tip voor het optimaliseren van blogs?

Jean-Marc Mulder

Ik ben ondernemer, oprichter en blogger van MLDR Communicatie. Spelen met tekst en beeld heeft ertoe geleid dat ik me nu bezig hou met content creatie en content marketing.