Succesvol bloggen? Maak een blog plan.

Hoe maak je een blog plan?

Blogs zijn een onmisbaar onderdeel van iedere social media of content marketing strategie. Je kunt met je blogs content creëren waar lezers naar op zoek zijn. Maar een blog bijhouden is meer dan gewoon een stelletje blogs schrijven. Je zou een planning voor je content op moeten zetten en een social media strategie.

Of je nu voor jezelf blogt of met meerdere schrijvers een bedrijfsblog bijhoudt, het is handig om een plan te hebben waar je je aan vast kan houden.

Hoe moet een blog plan van aanpak eruit zien?

Om je op weg te helpen een goed zakelijk blog plan op te zetten staan hieronder de belangrijkste punten.

1. Doel

Stel doelstellingen op. Wat wil je bereiken met je blog? Bij het maken van een blogplanning is het belangrijk om vooraf te bepalen wat het doel is.

Voorbeeld van doelen:

  • Brand building / merkbekendheid vergroten
  • Genereren van leads
  • SEO verbeteren
  • Als expert positioneren

2. Blogpubliek

Voor wie blog je? Wie wil je bereiken met je blogs? Bepaal je doelgroep en bepaal wat je wilt dat je publiek doet na het lezen van je blog. Het helpt als je fictieve personages gebruikt. Zo kun je je content richten op deze personas en je blog helemaal op maat schrijven naar de wensen en behoeften van je doelgroep.

3. Content / Editorial calendar

Voor een goed blog plan kun je het beste een content / editorial kalender maken. Een kalender helpt je om een voortdurende stroom van content te garanderen. Het geeft je overzicht over je blogs, zodat je een gevarieerd aantal blogs kan aanbieden aan je lezers.

Je kunt gewoon een Excel bestand gebruiken. Deze zou je rond kunnen mailen, maar je kunt ‘m ook in Google Calendar zetten. Dat scheelt rondmailen en iedereen werkt met de laatste versie.

Als je een WordPress website hebt kun je overwegen een plugin te installeren.

Een andere optie is om gebruik te maken van een online service als Trello.

Heb je een content kalender nodig? Ga dan naar: Gratis Content kalenders die je uren werk schelen.

4. Invullen van de kalender

Wanneer je de kalender gaat invullen kijk dan of er speciale gebeurtenissen of events aankomen. Misschien kun je die gebruiken voor een blog? Of kijk of je de actualiteit kunt gebruiken voor een onderwerp. Zo kun je een mooie mix maken van geplande artikelen en actuele gebeurtenissen.

Voor het invullen van de kalender is het aan te raden om met meerdere mensen binnen het bedrijf te brainstormen. Zo krijg je een gevarieerde content kalender.

5. Blogverantwoordelijkheid

Maak iemand verantwoordelijk voor de blogs. Als het een persoonlijk blog is dan is het duidelijk wie er verantwoordelijk is. Voor een bedrijfsblog is het verstandig om iemand verantwoordelijk te maken voor de blogs, anders verschijnen er waarschijnlijk helemaal geen blogs. Het is ook handig om iemand verantwoordelijk te maken voor een social media kanaal.

6. Regelmatig bloggen

Het is moeilijk te zeggen hoe vaak je zou moeten bloggen, maar voor een bedrijfsblog is twee of drie per week een mooi aantal. Voor een persoonlijk blog is dit (waarschijnlijk) niet haalbaar. Probeer een vast ritme te handhaven, zodat je publiek weet wat het kan verwachten.

7. Kwaliteit

Ga altijd voor kwalitatief goede blogs. Goede content is goud waard, daardoor krijg je lezers die je artikelen waarderen en delen via social media. Schrijf informatieve artikelen waar je lezers op zoek naar zijn. Of geef informatie waarvan je lezers niet wisten dat ze het nodig hadden. Bij het creëren van informatieve content moet je ook aandacht besteden aan de titels voor je blog. Schrijf verleidelijke titels om publiek naar je blogs te trekken.

8. Budget

Het plannen en schrijven van blogs hangt af van tijd en geld. Net als iedere andere vorm van content creatie of marketing moet er tijd en energie aan besteed worden. Het hangt van je budget af, maar als je niet de tijd of de expertise in huis hebt om blogs te schrijven, schakel dan een blogger of copywriter in. Of als je de blogplanning kunt laten doen, huur dan een marketing communicatie expert in.

9. Resultaat meten

Door het resultaat te meten kun je je blogplanning perfectioneren. Op welke blogs krijg je meer respons dan op andere? Kijk naar de doelstellingen die je hebt opgesteld en meet of deze gehaald worden. Analyseer de gegevens en pas daar je blogplanning op aan.

Conclusie

Een blogplanning opstellen is essentieel als je wilt dat je blogs gelezen worden. En het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Heb je toch nog vragen of opmerkingen? Neem contact op of schrijf iets bij de comments hieronder.

Deel dit:

4 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.