Content Marketing

9 Content Marketing Feiten Die Je Moet Weten

 

9 Content Marketing Feiten die Je Moet Weten

Om met de deur in huis te vallen; content marketing is niet makkelijk. Feit.

Dit gezegd hebbende; het maken van content is ook heel leuk. En als je je er voor inzet en streeft naar het delen van waardevolle informatie, krijg je daar trouwe fans voor terug.

Het schrijven van blogs kun je zien als een mooie tocht vol avontuur. Af en toe met lastige content hobbels, maar als je die weet te overwinnen dan word je daarvoor beloond.

Maar voordat je nu op pad gaat, is het wel beter om te weten waar je rekening mee moet houden. Wat zijn de content marketing omstandigheden? En wat voor content marketing obstakels kun je verwachten?

Daarom in dit blog alle feiten die je moet weten voor je content marketing strategie.

1. Meer content is niet beter

Goede content overtreft altijd content van slechte of middelmatige kwaliteit. OK, open deur. Maar wanneer je zo snel mogelijk zo veel mogelijk content produceert zal de kwaliteit daarvan niet zo goed zijn.

Waarom? Omdat goede dingen altijd aandacht, tijd en liefde nodig hebben. Dit geldt ook voor content en content marketing.

Het is daarom beter om minder content, maar van hoge kwaliteit te produceren. Mensen zullen afhaken als je ze alleen maar matige content geeft. Het schrijven van een goed artikel doe je niet in een paar minuten.

Investeer tijd en energie in het schrijven van een blog. Het vergt onderzoek en toewijding om een blog te maken.

Ga schrijven en schrappen en opnieuw schrijven. Ja, het zal wat langer duren en je zult minder publiceren, maar dan creëer je wel relevante content.

2. Maak evergreen content

Nieuwe content is niet altijd de beste content. Blogs die over de laatste tips en trends gaan zijn leuk en nieuwswaardig, maar hebben een korte levensduur. Ze hebben een beperkte houdbaarheidsduur, omdat ze maar tijdelijk relevant zijn.

Creëer evergreen content, want die blijft langer interessant en kan daardoor gedeeld blijven worden.

Wat is evergreen content? Denk aan dat eeuwenoude liedje dat nog altijd wordt gedraaid op de radio. Die gouwe ouwe; dat is een evergreen. Dat kun je ook met content doen. Je maakt een blog dat jaren gelezen kan worden.

Het enige wat ermee aan de hand is, is dat evergreen content niet onder het hokje ‘nieuwe’ content valt. Maar, trek je daar niets van aan. Het publiceren van evergreen content is een zeer krachtige strategie.

Je moet het zien als een waardevol bezit, want het kan blijvend gelezen en gedeeld worden. En als het even meezit, nemen andere sites de link van het artikel op in hun blogs. Zo bouw je aan je backlinks en verbeter je ook nog eens je SEO.

3. Content als waardevol bezit

Vroeger had je een advertentie in de krant. Die werd 1x gelezen en dan werd de volgende dag de vis op de markt erin verpakt. Of je had een reclame op tv, die werd een maand getoond en dan zag ‘m nooit meer.

Tegenwoordig met internet is dat niet meer. De tv reclame staat waarschijnlijk op Youtube en die advertentie op Pinterest. Alles wordt online gezet en zo kun je daar alles voor altijd vinden.

Dit geldt ook voor de blogs die je publiceert. Ze staan op internet en worden gevonden door zoekmachines. Denk hier aan bij het maken van je content. Zie het als een kostbaar eigendom, want het staat voor ‘eeuwig’ online.

 

4. Content maken kan eenzaam zijn

Content marketing doet iets met je. Het maken van content voor je marketingstrategie kan een zware opgave zijn. Hoe vind je inspiratie? Waar haal je de kracht vandaan om te gaan zitten en te creëren?

Ja, het is heel leuk om blogger te zijn, maar het kan ook een zware opgave zijn. Je zit een hele tijd in je eentje te schrijven, je zet het online en dan promoot je het via je je social media kanalen en je e-mail marketing. En dan? Dan hoop je maar dat iemand het leest en er iets aan heeft.

En het rare aan dit alles is dat mensen iets van je vinden. Ze lezen je artikelen en vormen een mening over jou. Ze hebben je (waarschijnlijk) nog nooit ontmoet en kennen je alleen van je blogs.

Laat dit je niet tegenhouden te bloggen en content te maken. Ook al heb je soms het gevoel dat je met flessenpost bezig bent.

5. Promoot je content

Content publiceren en dan hopen dat je lezers krijgt? Nee, zo werkt het niet.

Je moet je content promoten. Volgens Hosting Facts worden er per dag 2 miljoen blogs op het internet gepubliceerd. Dit zijn er 14 miljoen per week, 56 miljoen per maand! Zie dan maar eens op te vallen.

Je bent met je blog de concurrentie aangegaan met de hele wereld. Het wereld wijde web. Je zult je content creatie inspanningen dus een boost moeten geven.

Denk niet dat het publiceren van een blog genoeg is. Je kunt niet achterover leunen en denken dat lezers je wel zullen vinden. Je moet je content onder de aandacht brengen en werken aan SEO bijvoorbeeld.

Kortom; je moet aan de slag met je content marketing.

 

6. Content vormen

Iedereen is anders en dus heeft iedereen zijn voorkeuren om informatie tot zich te nemen. Dit geldt ook voor content.

De één leest liever een blog, een ander kijkt liever een video, weer een ander luistert liever naar een podcast.

Denk er daarom eens aan om je content in een andere vorm te gieten. En denk hierbij aan je publiek; waar hebben zij behoefte aan?

Willen ze graag geïnformeerd worden in een filmpje op Youtube? Gan dan vloggen.

Lezen ze liever een artikel? Blog.

Maar denk ook er ook eens aan om je informatie in een infographic te zetten.

7. Content voor je publiek

Content marketing gaat erom dat je waardevolle informatie geeft. Mensen hebben een probleem en zijn op zoek naar een oplossing. Jij kunt ze daarbij helpen. Creëer daarom content voor jouw publiek.

Verplaats jezelf in je ideale klant en vraag je af waar die behoefte aan heeft. Geef info die vragen beantwoord, inzichten geeft en onzekerheden wegneemt.

Schrijf blogs waar je lezers met smart op zitten te wachten. Wees die superheld die de mensheid redt met relevante content.

OK, lichtelijk overdreven, maar goede content marketing is voor je publiek en niet voor jezelf.

8. Content marketing is bouwen aan vertrouwen

Zoals hierboven al staat; bij content marketing gaat erom dat je content maakt voor je publiek. Je zult je content eerst moeten promoten om ervoor te zorgen dat je website  wordt gevonden.

En dan?

Als je dan gevonden wordt door zoekmachines moet je ervoor zorgen dat bouwt aan je brand awareness. Waar het om gaat, is dat je met je content werkt aan de naamsbekendheid.

Blogs, content op social media, alles moet in het teken staan van merkbewustzijn. Met de juiste content bouw je aan geloofwaardigheid en vertrouwen.

Mensen moeten eerst vertrouwen hebben voordat ze overgaan tot actie en klanten worden.

Denk hierbij aan het Pareto principe. 80% moet waardevolle content zijn en 20% mag over je bedrijf gaan.

 

9. Content marketing vereist doorzettingsvermogen

Voor niets gaat de zon op. Of; als je iets wilt moet je er wat voor doen. Alleen de zon komt gratis en voor niets op.

Dit gaat ook voor content marketing op; je hebt een lange adem nodig. Er zijn geen korte weggetjes snelle oplossingen of trucjes. Je moet lang volhouden voordat je resultaat ziet.

Je hebt wilskracht nodig en moet doorgaan ook als het tegen zit. Zie het als een avontuurlijke reis vol met ervaringen. Je komt er gelauwerd en als een rijker persoon uit.

 

Om maar eens een quote te gebruiken:

“De reis van 1000 mijlen begint met een eerste stap.”

Lao-Tse

Neem dus die stap en ga op reis.

 

Samenvatting

Dit waren alle content marketing feiten die je moet weten voordat je met je content strategie aan de slag gaat.

Het is allemaal niet moeilijk, maar je moet er wel aan denken bij het creëren van je content en het schrijven van blogs.

En je moet volhouden en doorgaan. Ook als het even tegen zit.

Maak een plan met deze content marketing informatie en geniet van de reis.

 

Heb jij nog een belangrijk content marketing weetje waar je rekening mee moet houden? Laat het weten bij de reacties.

Afbeelding in header van rawpixel.com via Unsplash

Jean-Marc Mulder

Ik ben ondernemer, oprichter en blogger van MLDR Communicatie. Spelen met tekst en beeld heeft ertoe geleid dat ik me nu bezig hou met content creatie en content marketing.

View Comments